Auroransilta Helsingissä sai vuoden 2012 RIL-Palkinnon

Suomen Rakennusinsinöörien Liiton myöntämän RIL-Palkinnon sai tänä vuonna Auroransilta Helsingissä. Auroransilta on rakennettu liikenteellisesti ja kaupunkikuvallisesti haastavaan paikkaan vilkkaasti liikennöidyn Nordenskiöldinkadun ylitse. Kevyelle liikenteelle tarkoitettu silta on rakennusteknisesti uraauurtava. Useaan suuntaan kaartuva muoto on sekä teknisesti vaativa että esteettisesti korkeatasoinen, totesi arkkipiispa Kari Mäkinen julkistaessaan valitsemansa voittajan 15. marraskuuta Helsingissä.

Suomen Rakennusinsinöörien Liiton myöntämän RIL-Palkinnon sai tänä vuonna Auroransilta Helsingissä. Auroransilta on rakennettu liikenteellisesti ja kaupunkikuvallisesti haastavaan paikkaan vilkkaasti liikennöidyn Nordenskiöldinkadun ylitse. Kevyelle liikenteelle tarkoitettu silta on rakennusteknisesti uraauurtava. Useaan suuntaan kaartuva muoto on sekä teknisesti vaativa että esteettisesti korkeatasoinen, totesi arkkipiispa Kari Mäkinen julkistaessaan valitsemansa voittajan 15. marraskuuta Helsingissä.

image

Arkkipiispa katsoo sillan suuntautuvan tulevaisuuteen usealla tavalla. Silta helpottaa pyöräilijöiden ja kävelijöiden pääsyä kaupungin keskustaan, mikä ohjaa keskustan liikennettä ja elämää ympäristöä ja ihmisiä puolustavaan ja huomioon ottavaan suuntaan. Korkeana ja esteettisesti puhuttelevana kokonaisuutena se luo näkyvän maisemallisen kiintopisteen kaupunkikuvaan.

Auroransillasta muodostuu symbolinen monumentti polkupyöräilylle, kävelylle ja lenkkeilylle. Siten se viitoittaa nopeutuvan, kiihkeärytmisen kaupungin keskellä tietä tulevaisuuden kaupunkikulttuurille, jossa hitaudelle ja levollisuudelle on tilaa ja väyliä, perustelee arkkipiispa Mäkinen.

Erittäin ahtaan ja haastavan siltapaikan ratkaisuja on haettu pitkän prosessin aikana jo 1980-luvulta saakka. Vasta hankkeesta järjestetty siltakilpailu antoi sillalle sen lopullisen muodon ratkaisten siltapaikan haastavat reunaehdot. Ratkaisu haettiin luomalla staattiselta toimintavaltaan innovatiivinen siltarakenne.

Sillan kantava rakenne Nordenskiöldinkadun ylittävässä pääjänteessä muodostuu kahdesta puolikaaren muotoisesta teräskaaresta, jotka yhtyvät lakipisteen jälkeen. Yhdistynyt kaarirakenne tukeutuu Nordenskiöldinkadun pohjoispuolelle sijoittuvaan teräspilariin. Kaariin kiinnitetyt vetotangot kannattelevat kulkutasona toimivaa ohutta pituussuunnassa jännitettyä betonilaattaa, joka on vaakakaareva. Kantta kannattelevan kaarirakenteen ansiosta vältyttiin risteysalueen näkymiä peittäviltä pilarirakenteilta. Samoin betonikansi voitiin toteuttaa hyvin ohuena, minkä ansiosta silta täyttää tiukimmatkin esteettömyysvaatimukset.

Ratkaisu kunnioittaa hienolla tavalla alueen kaupunkikuvallista henkeä. Samalla se ratkaisee reunaehtojen muodostaman ongelman nimenomaan innovatiivisen insinööritaidon avulla yhdistäen erilaisten staattisten rakenteiden periaatteet oikeastaan uudeksi siltatyypiksi. Auroransilta on insinööriosaamisen huipputaidonnäyte, jossa yhdistyvät oivaltava rakenteiden mekaniikan osaaminen ja esteettisyys ennen näkemättömällä tavalla.

Auroransilta

  • Tilaaja / rakennuttaja: Rakennusvirasto
  • Suunnittelija: WSP Finland Oy
  • Valvojakonsultti: A-Insinöörit Laatukonsultit Oy
  • Pääurakoitsija: Lemminkäinen Infra Oy
  • Aliurakoitsija: Rautaruukki Oyj

Kilpailun toisen sijan jakoivat Tampereen Vuoreksen alueen jätteen putkikeräysjärjestelmä ja koonta-asema sekä toimistotalohanke Manskun Rasti Helsingissä. Rakennuslehti palkitsi viime vuonna Maskun Rastin Vuoden Työmaana, ja se sai myös Teklan tietomallipalkinnon samana vuonna.

Vuotuisella RIL-palkinnolla on annettu tunnustusta rakennusinsinöörien osaamiselle vuodesta 1972 lähtien. Rakennusalan asiantuntijoista ja median edustajista koostuva raati valitsee tehtyjen kilpailutyöehdotusten joukosta kolme finalistia, joiden joukosta lopullisen valinnan teki vuonna 2012 arkkipiispa Kari Mäkinen.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Auroransilta Helsingissä sai vuoden 2012 RIL-Palkinnon”

  1. Onneksi valitsijana ei tällä kertaa ollut presidenttiä. Niinistö olisi nuukana miehenä pitänyt siltaa varmaan turhan prameana tuollaiseen paikkaan, johon ennenkin ovat kelvanneet RIL:n miesten ”järkevät insinöörirakenteet”. Miinuksia olisi tullut myös virolaiselle teräsrakennetoimittajalle, joka ryssi aikatalun ja Lemminkäiselle, joka valitsi halvinta, mutta sai mitä tilasikin eli ongelmia. Pappi antoi kaiken tämän anteeksi ja katsoi ajassa eteenpäin. Muutaman vuoden päästä kukaan ei muista muuta kuin upean sillan, joka istuu täydellisesti paikkaansa.

    1. Siltahan on kuin veistos, hieno, tarkkaanharkittu kaari. Hienoa että tämänkaltaiset hankkeet huomioidaan.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat