Kokeile kuukausi maksutta

Tietyömaiden ohi ajetaan reipasta ylinopeutta

Monen tietyömaan ohi ajetaan roimaa ylinopeutta, mutta nopeusrajoitusten noudattamisessa on suuria eroja tietyömaittain. Tämä käy ilmi Liikenneviraston viime kesänä tekemistä ajoneuvojen nopeuksien mittauksista tietyömailla.

Monen tietyömaan ohi ajetaan roimaa ylinopeutta, mutta nopeusrajoitusten noudattamisessa on suuria eroja tietyömaittain. Tämä käy ilmi Liikenneviraston viime kesänä tekemistä ajoneuvojen nopeuksien mittauksista tietyömailla.

Liikennevirasto mittasi tietyömaiden nopeuksia kantatien 65 asfalttityömaalla, valtatien 3 siltatyömaalla ja valtatien 5 Mikkelin kohdan parannushankkeella. Mittauksissa saatiin ylös kymmenien tuhansien ajoneuvojen nopeuksia.

Tulokset vaihtelivat suuresti tietyömaittain. Esimerkiksi kantatien 65 työmaalla autoilijat noudattivat enimmäkseen nopeusrajoituksia. Myös valtatien 5 Mikkelin kohdan parannushankkeella mitatut keskinopeudet olivat vain vähän korkeammat kuin työmaan nopeusrajoitukset.

Toisaalta valtatien 3 siltatyömaalla vain 4 prosenttia työmaan päiväsaikaan ohittaneista ajoi nopeusrajoitusten mukaisesti. Valtatien 3 siltatyömaalla nopeuksia mitattiin myös yöllä. Yöllä vain 2 prosenttia työmaan ohi ajaneista noudatti nopeusrajoituksia. Keskimääräiset ylinopeudet olivat yöaikaan suurempia kuin päiväsaikaan.

Tutkimuksessa selvisi myös, että tietyömaiden nopeusnäytöt vaikuttavat ihmisten ajonopeuteen. Nopeusnäytön ohi ajaneet hidastivat pääsääntöisesti heti, kun he havaitsivat nopeutensa nopeusnäytöltä. Nopeutta hidastettiin, vaikka ajonopeus olisi ollut jo valmiiksi nopeusrajoituksen puitteissa.

”Tämän tutkimuksen tulokset antavat selviä viitteitä siitä, että nopeusnäytöt tietyömailla hidastavat ajonopeuksia ja lisäävät siten turvallisuutta. Tällä hetkellä nopeusnäytöt ovat käytössä joillakin tietyömailla, mutta tavoitteenamme on lisätä niiden käyttöä”, Liikenneviraston työturvallisuuspäällikkö Risto Lappalainen sanoo.

Liikenteen oikealla nopeudella pyritään turvaamaan työntekijöiden työturvallisuus sekä työmaan toiminta. Ylinopeudet heikentävät työkohteen havainnointia ja siten vaarantavat sekä työmaalla työskentelevät henkilöt että työmaan ohi ajavan autoilijan turvallisuuden.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Tietyömaiden ohi ajetaan reipasta ylinopeutta”

  1. Ja hämmästyttää vielä se miten suuri osa merkittävän ylinopeuden ajajista on ’ammattiautoja’: pieniä kuorma-autoja ja pakuja. Ajanana samat kaverit jotka tekevät liikenteen keskellä henkensä kaupalla työtä autojen ajaessa ylinopeutta ohi.

  2. Myönnän, että jos tietyömaalla ei ole ketään töissä ja siinä voi ajaa turvallisesti reippaammin niin ajan niissä usein/aina ylinopeutta. Jos taas on joku asfalttityömaa jossa on oikeasti joku töissä niin ajan hiljaa tai todella hiljaa. Mitä olen itse ilmiötä seurannut niin samoin tekevät muutkin. Olisikin mielenkiintoista jos tuossa nopeusmittauksessa olisi eroteltu tietyömaat joissa on ihmisiä töissä niistä joissa ei ole ketään.

    Ei tästä rikoksesta (ylinopeudesta) voi pelkästään autoilijoita syyttää. Lainsäädäntö kieltää myös tarpeettomat nopeusrajoitukset tietyömaiden kohdalla. Liikkuvalla työmaalla ymmärtää sen, että ei niitä rajoitusmerkkejä ehdi siirtämään joka sadan metrin jälkeen ja niissä saattaa olla joskus puolikin kilometriä ”ylimääräistä” rajoitusta. MUTTA kun on joku kiinteä tietyömaa jossa rajoitus alkaa öisin ja viikonloppuisinkin puoli kilometriä turhan aikaisin ja nopeus on rajoitettu aivan liian alhaiseksi. Jos noista ylinopeuksista rangaistaan niin miksi ei rangaista turhista ja tarpeettomista rajoituksista?

    Kun on noita aivan turhia rajoituksia niin niistä on saattanut tulla sellainen tapa, ettei sitten kuljettajana tajua noudattaa asiallistakaan rajoitusta.

    Mielestäni ylinopeuksiin tietyömailla on puututtava rangaistuksin, mutta tällä kertaa on rankaiseminen aloitettava niiden turhien merkkien asettajista. Kun ne merkit alkaa olla kohdallaan niin sitten vasta opetetaan kuljettajat noudattamaan niitä.

  3. Hei, se rajoitus voi olla siellä vaikkapa sen takia, että on haluttu vähentää esim. sillan tai kaivannon rakentamisessa tärinöitä ja iskukuormia. Tai vaikka sen vuoksi, että siellä saattaa olla päällysteessä vikaa, irtokiviä, pehmeitä reunoja tai jyrkkiä mutkia, joissa ei ole pitkää näkemää.

    Se ei todellakaan ole ainoastaan työntekijöiden turvallisuuden vuoksi vaan myös sen ohi kaahaavan minäitsen turvallisuuden takia!

    Netistä löytää vaikkapa tieturva 2-oppaan, josta voi hieman tarkemmin lukea, miksi ja miten niitä työmaita yritetään suojata.

    1. Kim Seppänen kirjoitti täyttä asiaa. Kyllä jos kuvitellaan että sillan keston tai penkan sortumisvaaran varmuuskertoimet on mitoitettu ajonopeuden mukaan, niin voisi niin turvattoman työmaan läpikulkevan liikenteen kierrättää jostain aivan muualta. Kaahaaminen on tietenkin asia erikseen eikä se hyväksyttävää muutenkaan yleisellä tiellä.

      Rajoitusmerkeillekin pitää omat suunnitelmansa tehdä joka muutokselle, ehkä byrokratia sen osalta voisi olla kevyempää ja panostaa liikenteenohjaussuunnitelmien laatuun eikä niiden määrään. Periaatteelliset suunnitelmat tulisi hyvin tehtynä kelvata. Sopisi vaikka senkin, että viikonlopuiksi vaihdettaisiin nopeuslätkät. Vaarallisiin liikennejärjestelyihin voisi puuttua tilanteen vaatiessa vaikka poliisin toimesta ja varmasti puututaankin.
      Muutenkin tietyömailla voisi poliisin toimesta pitää ratsioita useammin, kaahaaville idiooteille ei haittaisi pieni puhuttelu ja sakko. Jos olet ajanut ylinopeutta työtä tekevän kaverin ohi, olet sakkosi ansainnut.

      Oppaat on hyviä, asenteet ja oikeisiin asioihin keskittyminen parempia.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat