Arkkitehtuuri Rakennuslehti 2 kommenttia

Helsinki-Vantaalle puinen ”ikoninen” sisäänkäynti

Helsinki-Vantaan lentoaseman uusiksi maamerkeiksi nousevat kakkosterminaalin komea puinen katto ja edusta-alueen avara keskusaukio.

Helsinki-Vantaan kakkosterminaalin uuden katoksen eteen täydentyy terminaalin eteen sijoittuvalla aukiolla.

Finavian jätti-investoinnin seuraavassa vaiheessa uusitaan lentoaseman lähtöselvitys- ja tuloaulat sekä julkisen liikenteen järjestelyt. Nykyisen terminaalin eteen valmistuu 2020-luvun alussa täysin uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue.

Terminaali 2:n laajentamiseen tähtäävän suunnittelukilpailun tulokset julkistettiin maanantaina. Kilpailun voittajaksi valittiin suomalaisen Arkkitehtitoimisto Alan ehdotus City Hall. Työryhmässä oli mukana myös Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland.

Lentoasemalla vuodesta 1969 lähtien esillä ollut Laila Pullisen Aurinko tunturissa -kuparireliefi ilmentää aurinkoa ja Lapin jylhää tunturimaisemaa. Näin voi sanoa myös terminaalin eteen rakennettavasta aaltoilevasta keskusaukiosta.

Kilpailulautakunnan puheenjohtaja ja lentoasemanjohtaja Ville Haapasaari Finaviasta kuvailee voittanutta City Hallia kokonaisuudeksi, jonka arkkitehtuuri on mieleenpainuvaa ja avaraa.

”Helsinki-Vantaa on vuosien saatossa rakentunut pala palalta, ja terminaalin osat edustavat eri vuosikymmenten suunnittelua ja arkkitehtuuria. City Hall kokoaa nämä kaikki näyttäväksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa sujuvan matkustajapolun terminaalin ovelta lentokoneen istuimelle”, sanoo Haapasaari.

Terminaaliin rakennetaan uudisosa lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten.

Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat muuttuvat täydellisen muodonmuutoksen jälkeen porttialueeksi. Lentoasemalle saadaan näin runsaasti lisää matkustajatilaa ja mahdollisuuksia kehittää palvelutarjontaa entistä monipuolisemmaksi.

Laajennus rakennetaan nykyisen pysäköintitalo P1/P2:n tilalle. Sen sisäänkäynti täydentyy terminaalin edessä sijaitsevalla aukiolla.

Rakentaminen käynnistyy aikaisintaan kesän 2018 jälkeen.

Suunnittelukilpailun voittaneen ehdotuksen takana on työryhmä, johon kuuluvat Alasta arkkitehdit SAFA Juho Grönholm, Antti Nousjoki ja Samuli Woolston avustajinaan arkkitehdit SAFA Lotta Kindberg, Pauliina Rossi ja Petri Herrala sekä arkkitehtiopiskelijat David Gallo ja Rachel Murray. Lisäksi mukana olivat HKP:stä arkkitehdit SAFA Pekka Leskelä ja Mikko Suvisto sekä Ramboll Finlandista Jukka Sirén.

Konsultteina toimivat Ramboll Finlandista Pekka Kuorikoski, Pekka Ahola, Juha Åberg, Rauno Laatikainen ja Juho Suolahti. Visualisoinneista vastasivat VIZarchin Petra Grísová, Vratislav Zíka ja Jakub Frolík.

 

Keskustelu artikkelista: 2 kommenttia

  • Kertokaa minulle, miksi arkkitehtikuvat eivät koskaan näytä sellaiselta, miltä todellisuudessa ne sitten rakentamisen jälkeen on? Kuvassa näyttää hienolta, mutta varmaan rakentamisen jälkeen rumalta.

    Vastaa
  • Osasyy voi olla meidän sinänsä oikein fiksut vaatimukset ympäristöllemme: mieti, miltä tuo näyttää, kun siihen on lisätty turvallisuutta tuovat kaiteet, ettei kukaan putoa mihinkään, esteettömät reitit (max 7% nousu ynnä tasanteet pulssin palauttamiseksi…), valotolpat, kameratolpat, liikenne- ja opastusmerkit ja -taulut.

    Toivottavasti tuohon tehdään kunnolla lämmitettävä pinta, ettei tarvi lumia lapioida eikä polanteita hakata…ööö..johonkin.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia