Kokeile kuukausi maksutta

SRV aloittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennustyöt

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennus- ja muutostöiden allianssihankkeen rakentaminen käynnistyy. Finavia on tehnyt toteutuspäätöksen, jonka myötä SRV pääsee käynnistämään alueella ensimmäisen toteutusvaiheen osalta tärkeitä valmistelevia töitä.

Terminaali 2:n laajennustyön arkkitehtikilpailun voittaja. Kuvassa lähtevien matkustajien saattoramppi uuden sisäänkäynnin edessä. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA Oy ja Arkkitehtitoimisto HKP Oy.

Hankkeen kehitysvaihe ja nyt päätetty toteutusvaihe viedään läpi allianssimallilla. Allianssiin kuuluvat SRV, Finavia sekä suunnitteluryhmään kuuluvat Arkkitehtitoimisto ALA, Arkkitehtitoimisto HKP ja Ramboll Finland.

Ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannusarvio on noin 250 miljoonaa euroa. Hankkeen varsinainen toteutusvaiheen sopimus allekirjoitetaan keväällä 2019, kun hankkeen lopullinen tavoitekustannus selviää.

SRV:n osalta T2:n laajennus- ja muutostöiden kehittämisvaihe alkoi kesällä 2017, kun SRV tuli valituksi hankkeen allianssiurakan rakentamisen palveluntuottajaksi. Joulukuussa 2018 alueella käynnistetään työmaan perustamista, purkutöitä ja uuden pysäköintilaitoksen maanrakennustöitä.

Suunniteltujen laajennus- ja muutostöiden on määrä valmistua vaiheittain vuosien 2021-2022 aikana.

”Helsinki-Vantaan terminaali 2:n laajennus- ja muutoshanke on meille erittäin mielenkiintoinen rakennushanke, sillä kyseessä on merkittävä kansainvälisen lentoliikenteen solmukohta”, SRV:n varatoimitusjohtaja Juha Toimela kertoo tiedotteessa.

Helsinki-Vantaan lentoaseman laajennus- ja muutostöiden tavoitteena on luoda nykyisen terminaali 2:n eteen uudenlainen lentomatkustajia palveleva alue, joka valmistuu vuonna 2021.

Terminaaliin rakennetaan uudisosa lähtöselvitystä, turvatarkastusta, matkatavaroiden luovutusta ja matkustajien vastaanottamista varten, sekä eri liikennemuodot yhdistävä matkakeskus. Terminaali 2:n nykyiset lähtö- ja tuloaulat uudistetaan porttialueeksi.

Uudisrakennuksen ja remontoitavan alan laajuus on yhteensä 75 000 neliömetriä, josta laajennuksen osuus on noin 40 000 neliömetriä.

”Terminaali 2:n laajennus on merkittävä osa Finavian yli miljardin euron investointiohjelmaa. Sen tavoitteena on vahvistaa Helsinki-Vantaan kilpailuasemaa merkittävänä eurooppalaisena vaihtokenttänä sekä valmistautua tulevaisuudessa palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa”, sanoo lentoasemanjohtaja Joni Sundelin Finaviasta

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “SRV aloittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennustyöt”

  1. Näin lentomatkustajana minun on hieman vaikea tajuta tämän arkkitehtikuvan antia? Itse haluan saapua kentälle jossa siirtyminen pisteestä pisteeseen on tehty erittäin vaivattomaksi ja suoraviivaiseksi. En todellakaan halua viettää aikaani istumalla jossain lentokentän rappusilla, kuin jossain elämyspuistossa. Vai onko arkkitehdillä mennyt puurot ja vellit sekaisin. Miksi lentoasemasta pitää tehdä jokin keidas jossa ihmiset viettävät aikaansa? Minulla työmatkalaisena ei ole muuta tavoitetta kuin siirtyä mahdollisimman nopeasti koneeseen ja koneesta pois, ja lentokentältä pois. Miksi ihmeessä lentoliikennettä ruokkivasta lentoasemasta pitää tehdä jokin hiton elämyspuisto, jossa istuskellaan mukavasti ulkoportailla ja kahvitellaan. Toivottavasti muistavat suunnitella lämmityskaapelit portaisiin, talvella saattaa sataa lunta. Ja näkymän mukaan osa varmasti eksyy raahaamaan matkatavaransakin portaikkoa myöten. Arkkitehdin olisi ensin kannattanut tutustua elämänkouluun, ja ymmärtää lentoaseman syvin olemus – vaivaton ja nopea matkustaminen, sisään ja ulos. Vai tehdäänkö lentoasemasta uusi elämyskauppakeskus, jossa kaikki perämetsien pojat ja reppuhilkat viettävät elämyssessioitaan matkustavaisten jaloissa. Toivottavasti ei synny liiaksi hukkaneljöitä.
    Lentokenttäkin voi olla viihtyisä kun se on matkustajan kannalta tehokkaasti toimiva.

    1. Sinä et taida olla Finavian tavoittelema asiakas – aasialainen transitmatkustaja sen sijaan on!

  2. Visiointi on helppoa, sen sijaan realismi on vaikea rasti saavuttaa sanoo:

    Aasialainen asiakas on minulle tuttu neuvottelupöydän vastapuolelta, ja uskon että hän toivoo lentoasemalta samaa kuin minäkin. Lentoasema on meille kuin taksitolppa, ei siis todellakaan mikään elämystavoite. Elämystavoite alkaa täyttyä vasta kun matkalaukku on hotellihuoneessa. Sitä ennen ollaan vain matkalla mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti. Jo esimerkiksi lentoaseman turvatoimet estävät mm. transitmatkustajia liikkumasta vapaasti kentällä, joten odotusta helpottavat oikein hinnoitellut ja toimivat lounge-palvelut. Ja samaa helppoutta ja konstailemattomuutta edellytetään myös itse rakennukselta. Tai visioikaa kuvaan hieman realismin tunnetta, kun märkä varis tepastelee jäätyneillä portailla pikku räntäsateessa, ja eksynyt kiinalaisneito repii matkalaukkuaan ylös portaita, kiroten mielessään koko matkakohde valintaa.

  3. Anteeksi, en tajunnut! SRV haluaa tehdä tästä Redin.

  4. Visualisointi on eri asia kuin visiointi, tulevaisuuden luotaaminen on vaikeaa, kuten hallitustemme vääristä kärkihankkeista voi päätellä.

  5. Kyllä taitaa olla emämunaus antaa ALAn piirtää jotain jolla on ihan oikeasti toiminnallisia vaatimuksia.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat