Kokeile kuukausi maksutta

Tampereen raitiotiehankkeeseen haettiin oppia Norjasta ja Irlannista ja nyt siitä otetaan mallia Raide-Jokerissa

Vuoden työmaa -kilpailuun osallistuva Tampereen Ratikka on erinomainen osoitus allianssimallin eduista isossa, huippuvaativassa hankkeessa, jossa asiakastyytyväisyys on ansaittava uudestaan joka päivä. Parannettavaa löytyi vain työturvallisuudesta.

Tampereen Ratikan ykkösvaiheesta on valmiina 85 prosenttia ja koeajot Kajaanista tilatuilla "arktisilla" vaunuilla ovat täydessä vauhdissa. Kuva Pasi Tiitola.

Kun Tampereelle alettiin suunnitella raitiotietä, ei Helsingin vanha linjasto kelvannut esimerkiksi vaan mallia lähdettiin hakemaan Keski-Euroopasta, Irlannin Dublinista sekä Norjan Bergenistä, jonne oli  juuri tehty modernit linjat. Innostusta lisäsi tieto siitä, että Bergenissä joukkoliikenne oli kasvanut raitiotien ansiosta kymmeniä prosentteja. Isoin kasvu oli miesten joukossa.

Norjan arktiset kokemukset painoivat myös raitiovaunujen hankinnoissa. Vaunutoimittajaksi Tampereen Raitiotie oy valitsi Skoda Transtechin, jonka Kajaanin tehtaalla Tampereen vaunut tehdään. Skoda on kehittänyt vaunut nimenomaan pohjoisiin olosuhteisiin. Esimerkiksi jokaisessa pyörässä on hiekoitusmahdollisuus.

Tämä artikkeli on tarjolla vain Rakennuslehden tilaajille

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tampereen raitiotiehankkeeseen haettiin oppia Norjasta ja Irlannista ja nyt siitä otetaan mallia Raide-Jokerissa”

Viimeisimmät näkökulmat