YIT pilotoi sorateiden elinikää nostavaa sidosainetta teiden kunnossapidossa

Lignosulfonaattipohjainen sidosaine parantaa sorateiden pintaa ja lisää sen myötä käytettävyyttä pintakelirikkoa vähentämällä.

Teiden kunnossapitoon etsitään uusia menetelmiä.

YIT pilotoi uutta ympäristöystävällisempää menetelmää sorateiden asfalttipinnoitteiden muuttamisessa kestävämmiksi sorateiksi.

Lignosulfonaattipohjainen sidosaine parantaa sorateiden pintaa ja lisää sen myötä käytettävyyttä pintakelirikkoa vähentämällä. Norjan tieviranomaisen teettämän tutkimuksen mukaan lignosulfonaatilla tehdyn stabiloinnin jälkeen saatiin joissakin kohteissa tien elinikää nostettua seitsemällä vuodella. SVV FOU -seurantatutkimus kesti 15-17 vuotta.

Nykyisin Suomessakin käytettäviin muihin stabilointiaineisiin verrattuna lignosulfonaatin hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät ja sen tuottaminen sitoo hiilidioksidia, koska se on puun kuitujen sidosaine.

Lignosulfonaatilla käsiteltyä tietä voi hoitaa kuten tavallista soratietä lanaamalla tai mursketta lisäämällä. Lignosulfonaattia käytetään maailmalla myös pölynsidontaan.

Lignosulfonaattia valmistetaan ligniinistä, joka muodostaa vahvoja sidoksia ja se on maailman toiseksi yleisin biopolymeeri, selluloosan jälkeen. Ligniinistä voidaan valmistaa myös muun muassa ksylitolia ja vanilliinia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “YIT pilotoi sorateiden elinikää nostavaa sidosainetta teiden kunnossapidossa”

Jätä kommentti