Kokeile kuukausi maksutta

HKL pohtii esitystä Koskelan raitiotievarikon toteuttamisesta ennen Laajasaloa

HKL:n johtokunta käsittelee kokouksessaan 23. syyskuuta vuonna 2018 hyväksytyn raitiotievarikkojen kehittämissuunnitelman päivitystä.

Kuva: Ivan Bessedin / IS

Esityksen mukaan Koskelan uudisvarikko tulisi toteuttaa ennen Laajasalon varikkoa ja Töölön nykyisen varikon elinkaarta jatkaa. Tällöin Laajasalon tai vastaavan kokoluokan varikkoa tarvittaisiin palvelemaan laajenevaa raitiotieliikenteen säilytyskapasiteettia vasta 2030-luvun loppupuolella. Nykyisen suunnitelman mukaan Laajasalon varikon rakentamisen on ollut tarkoitus alkaa vuonna 2023.

Ruskeasuon uudisvarikon rakentaminen alkaa jo tässä kuussa, ja varikko valmistuu suunnitellussa 100 raitiovaunun säilytyskapasiteetin laajuudessaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Raide-Jokerin varikko Roihupellossa valmistuu kesällä 2022.

Päivitetyn kehittämissuunnitelman mukaisesti Koskelan varikko valmistuisi vuonna 2027 ja Töölön varikon käyttöä jatkettaisiin 2030-luvun loppuun saakka. Siten varikkotilaa olisi HKL:n johtokunnan mukaan riittävästi 2020-luvun lopulla niin Kruunusiltojen kuin Länsi-Helsinginkin raitioteiden käyttöön. Lisäksi nämä muutokset mahdollistaisivat varautumisen muutoksiin, mikäli esimerkiksi vaunuhankintojen tai raitiotiehankkeiden aikataulut muuttuvat.

HKL:n johtokunnan mukaan Laajasalon suunnitellun hybridivarikon kustannusarvio on huomattavan suuri sen tarjoamaan palveluun nähden, joten sen laajuutta ja toteutusta tulee tarkentaa jatkosuunnittelussa. Tulevissa varikkohankkeissa noudatetaan valmistelussa olevan Hiilineutraali HKL -ohjelman mukaisia tavoitteita.

Helsingin kaupunginhallitus päättää kehittämissuunnitelman hyväksymisestä näillä näkymin marraskuussa 2021. Sitä ennen kaupunginkanslia pyytää lausunnot tarvittavilta tahoilta, kuten HSL:ltä. Asiaa käsitellään muissa hallintokunnissa lokakuun aikana.

Suunnitelma Laajasalon hybridivarikosta on muutenkin vaikeuksissa, sillä siitä on tehty useita valituksia Helsingin hallinto-oikeuteen.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “HKL pohtii esitystä Koskelan raitiotievarikon toteuttamisesta ennen Laajasaloa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat