Kokeile kuukausi maksutta

Maaperän vahvistaminen käynnistyy Purolan ja Nuppulinnan välillä – ”Onnistuessaan esikuormitus säästää kustannuksia”

Työ on osa Helsinki-Riihimäki-ratahanketta.

Kuvassa on painopengertä Hvinkään ja Riihimäen välillä. Kuva; Väylävirasto
Kuuntele juttu

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa alkaa maaperän vahvistaminen Purolan ja Nuppulinnan välillä. Rataosuuden lisäraiteiden rakentamista edeltävä maan esikuormitus alkaa syyskuun viimeisellä viikolla.

Tulevien raiteiden kohdille rakennettavat koepenkereet nopeuttavat pohjamaan painumista. Tiedotteen mukaan onnistunut esikuormitus voi korvata raskaampia pohjanvahvistusmenetelmiä.

Esikuormituspenkereiden aiheuttamaa maapohjan painumista seurataan tarkasti enintään kahden vuoden ajan. Seuranta kertoo, onko esikuormitus ollut riittävä menetelmä maaperän vahvistamiseksi.

Esikuormituksen ja muiden pohjanvahvistusmenetelmien tavoitteena on estää painumia valmiissa radassa. Maaperän raiteiden alla tulee olla vakaa.

”Esikuormittamisella voidaan usein korvata muita pohjanvahvistusmenetelmiä, kuten paalulaattojen ja pilaristabiloinnin käyttöä. Onnistuessaan esikuormitus säästää kustannuksia ja vähentää rakentamisen tuomia haittoja lähialueen asukkaille, kun paalutusten ja pontitusten tarve vähenee”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Purolan ja Jokelan välille vuosina 2024–2028 rakennettavat lisäraiteet palvelevat sekä henkilöjuna- että tavaraliikennettä. Purolan ja Nuppulinnan välillä lisäraiteet sijoittuvat nykyisten raiteiden molemmin puolin, ja Nuppulinnasta Jokelaan ne sijoittuvat nykyisten raiteiden itäpuolelle.

Purolan ja Nuppulinnan välillä tehdään perustuksia uusille sähköratapylväille. Nykyiset paaluttamattomat sähkörataperustukset saattavat mennä vinoon rakentamisen aikana. Se voisi muuttaa ajolankojen asemaa ja sitä kautta aiheuttaa häiriöitä liikenteelle. Urakassa rakennetaan myös perustuksia uusille sähköratapylväille.

Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Maaperän vahvistaminen käynnistyy Purolan ja Nuppulinnan välillä – ”Onnistuessaan esikuormitus säästää kustannuksia””

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat