Rakennusten solumuovieristeiden loppukäsittelyyn tulee uusi velvoite ensi vuoden alusta
Vuoden 2025 alusta lähtien rakennusten omistajien ja urakoitsijoiden on varmistettava poistettujen solumuovieristeiden sisältämien ODS-aineiden ja F-kaasujen talteenotto.
Ensi vuoden alusta alkaen EU:n fluorattuja kasvihuonekaasuja eli F-kaasuja ja otsonikerrosta heikentäviä aineita eli ODS-aineita koskevat asetukset edellyttävät eräiden solumuovieristeiden asianmukaista käsittelyä. Rakennusten omistajien ja urakoitsijoiden on varmistettava, että rakennuksista korjaus- ja purkutöiden yhteydessä poistetut solumuovieristeiset sandwich-elementit ja laminoidut levyt käsitellään siten, että niiden sisältämät ODS-aineet ja F-kaasut otetaan talteen. Mikäli laminoitujen levyjen poistaminen ei ole teknisesti mahdollista, se tulee todistaa asiakirjalla, joka esitetään viranomaiselle pyynnöstä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Rakennusten solumuovieristeiden loppukäsittelyyn tulee uusi velvoite ensi vuoden alusta”