Kokeile kuukausi maksutta

Ruuhkamaksuja selvitetään kolmen ruuhkamallin pohjalta

Liikenne- ja viestintäministeriö on päätynyt tarkastelemaan kolmen erilaisen ruuhkamaksumallin yhteiskunnallisia vaikutuksia Helsingin seudulla. Ministeriö hakee selvityksellä vastausta siihen, pitäisikö Helsingin seudun ruuhkamaksujen valmistelussa edetä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on päätynyt tarkastelemaan kolmen erilaisen ruuhkamaksumallin yhteiskunnallisia vaikutuksia Helsingin seudulla. Ministeriö hakee selvityksellä vastausta siihen, pitäisikö Helsingin seudun ruuhkamaksujen valmistelussa edetä.

Tutkittavat ruuhkamaksumallit ovat: kehämalli, linjamalli, vyöhykemalli ja se mitä tapahtuu, jos käytössä ei ole ruuhkamaksuja. Lisäksi tutkitaan voidaanko jollakin muulla keinolla kuin ruuhkamaksulla saavuttaa samat tai paremmat vaikutukset.

Kehämalli kulkee hieman Kehä III:n sisäpuolella. Linjamallissa on kaksi kehälinjaa, kantakaupungin ympärillä ja Kehä III:n sisäpuolella. Lisäksi on kaksi poikittaislinjaa kantakaupungin kehältä luoteeseen ja koilliseen. Vyöhykemallissa ydinvyöhyke on Kehä III ja sen sisäpuoli. Ulkovyöhyke kulkee linjalla Kirkkonummi-Nurmijärvi-Järvenpää-Sipoo.

Mallien avulla on tarkoitus selvittää, voidaanko ruuhkamaksulla edistää Helsingin seudun liikennepoliittisia tavoitteita. Ruuhkamaksuselvityksen tarkoituksena ei ole valita toteutettavaa ruuhkamaksumallia alueelle, vaan tarkoituksena on luoda tietopohja keskusteluun ruuhkamaksuista ja niiden vaikutuksista.

Liikenneministeriö on selvittänyt ruuhkamaksumallien vaikutuksia liikenteeseen ja tulokset osoittavat, että ruuhkamaksujen avulla liikennemäärät ja ruuhkaisuus alueella vähenee, ruuhka-aikojen matka-ajat lyhenevät ja joukkoliikenteen käyttö lisääntyy.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ruuhkamaksuja selvitetään kolmen ruuhkamallin pohjalta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat