Kokeile kuukausi maksutta

Ympäristökeskus pitää Soklin rautatien YVA-menettelyä riittävänä

Lapin ympäristökeskus on antanut 4. elokuuta yhteysviranomaisen lausunnon Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointimenettelystä. Menettely on todettu riittäväksi ja vaikutusarviointi on pääosin hyvin tehty. Ympäristökeskuksen lausunnon myötä Soklin rautatien YVA-menettely on saatu päätökseen.

Lapin ympäristökeskus on antanut 4. elokuuta yhteysviranomaisen lausunnon Soklin rautatien ympäristövaikutusten arviointimenettelystä. Menettely on todettu riittäväksi ja vaikutusarviointi on pääosin hyvin tehty. Ympäristökeskuksen lausunnon myötä Soklin rautatien YVA-menettely on saatu päätökseen.

Neljästä tarkastellusta vaihtoehdosta ensimmäinen eli Sallan Kelloselästä lähtevä ja suurelta osin Sallan ja Savukosken kunnanrajaa kulkeva vaihtoehto edellyttää ympäristökeskuksen mukaan valtioneuvoston poikkeamispäätöstä luonnonsuojelulain perusteella. Kyseinen linjaus kulkisi Joutsitunturi-Koukkutunturin Natura 2000 -alueella noin kolmen kilometrin matkan. Natura 2000 -alueen osalta on annettu luonnonsuojelulain mukainen lausunto hakijan toivomuksesta jo 22. huhtikuuta.

Vaihtoehto 4:n osalta on maakuntakaavaa ja yleissuunnitelmaa laadittaessa täydennettävä Natura-arviointia Sieriäisten harjulampien osalta. Kyseinen vaihtoehto kulkisi Sallasta Tenniöjokea myötäillen ohittaen Nousun ja Kuoskun kylät pohjoispuolelta.

Kemijärven länsipuolelta Pelkosenniemelle ja edelleen Sokliin kulkeva vaihtoehto 2 ei edellytä valtioneuvoston poikkeamismenettelyä. Rautatien aiheuttamat vaikutukset Luiron soiden tai muiden lähialueiden Natura 2000 -suojelun perusteena oleviin luonnonarvoihin eivät ole merkittävästi heikentäviä. Vaihtoehto 3 kulkisi puolestaan Sallasta Naruskajoen vartta Sokliin. Tämän vaihtoehdon osalta reitillä ei ole merkittäviä luonnonsuojelualueita. 

 

YVA:n jälkeen käynnistyy radan tarkempi suunnittelu

Rautatien toteuttaminen edellyttää yleissuunnitelman ja ratasuunnitelman laatimista. Näiden tulee perustua oikeusvaikutteiseen kaavaan. Itä-Lapin maakuntakaavan hyväksyminen ja vahvistaminen on ensimmäinen rautatien toteuttamiseksi tarpeellinen suunnitelma.

Lapin ympäristökeskuksen näkemyksen mukaan Yara Suomi Oy:n hanke Sokliin rakennettavasta rautatiestä on valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden mukainen. Hankkeen toteuttamisessa on mahdollista ottaa huomioon toimivaan aluerakenteeseen, elinympäristön laatuun, kulttuuri- ja luonnonperintöön, virkistyskäyttöön, luonnonvaroihin, toimiviin yhteysverkostoihin sekä Lapin tunturialueisiin ja poronhoitoon kohdistuvat valtakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet.

Luontoarvoja lukuun ottamatta vaihtoehto 1 edistää monipuolisimmin valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden saavuttamista. Muissa ratavaihtoehdoissa erityisesti poronhoidolle aiheutuvat haitat ottaen huomioon myös kaivostoiminnan vaikutukset ovat merkittäviä, minkä vuoksi ne eivät edistä valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden saavuttamista yhtä kokonaisvaltaisesti kuin vaihtoehto 1.

Lapin ympäristökeskus antaa myöhemmin erilliset lausunnot Soklin voimajohdosta,  Soklin kaivoshankkeesta ja kaivoksen vaikutuksista Natura 2000 -alueisiin.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ympäristökeskus pitää Soklin rautatien YVA-menettelyä riittävänä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat