Kokeile kuukausi maksutta

Porvoon Kuninkaanportin hypermarketteja ei hyväksytty

Ympäristöministeriö hyväksyi muuten Itä-Uudenmaan maakuntakaavan, mutta jätti vahvistamatta siihen merkityistä vähittäiskaupan suuryksiköistä muun muassa Porvoon Kuninkaanportin. Kaavassa ei ollut ministeriön mukaan määritelty suuryksikköjen enimmäiskokoa, rakentamisen ajoitusta tai vaiheistusta. Ministeriö katsoi, että asiointi Kuninkaanportissa perustuisi pääasiassa henkilöauton käyttöön, mikä lisäisi liikenteen päästöjä.

Ympäristöministeriö hyväksyi muuten Itä-Uudenmaan maakuntakaavan, mutta jätti vahvistamatta siihen merkityistä vähittäiskaupan suuryksiköistä muun muassa Porvoon Kuninkaanportin. Kaavassa ei ollut ministeriön mukaan määritelty suuryksikköjen enimmäiskokoa, rakentamisen ajoitusta tai vaiheistusta. Ministeriö katsoi, että asiointi Kuninkaanportissa perustuisi pääasiassa henkilöauton käyttöön, mikä lisäisi liikenteen päästöjä.

SRV suunnitteli Kuninkaanportin alueelle kahta hypermarkettia, mutta nyt tuli takapakkia. ”Nyt pitää miettiä, mitä on tehtävissä. Kaupallisten selvitysten mukaan hypermarketeille olisi riittänyt asiakkaita. Ehkä väliajaksi täytyy tehdä jotain pienempää”, SRV:n hankekehitysjohtaja Jouko Pöyhönen sanoo.

 

”Ihmettelen kyllä hylkäämisperusteluja. Maakuntakaavaan liitetyissä selvityksissä on nähtävissä suuryksikköjä koskevat laskelmat.”

 

SRV on kehittänyt Kuninkaanportin aluetta yhdessä Porvoon kaupungin kanssa. Noin 75 000 kerrosneliömetriä rakennusoikeutta sisältävä liikealue on tarkoitettu lähinnä tilaa vievälle kaupalle. Lisäksi viereisessä yrityspuistossa on tarjolla toimitilaa. Yritysalueella on 90 000 kerrosneliötä rakennusoikeutta.

 

Itä-Uudenmaan liiton hallitus ja Porvoon kaupunginhallitus miettivät nyt, käynnistävätkö ne valitusmenettelyn. Maakuntajohtaja Jaakko Mikkolan mukaan ratkaisua voidaan odottaa vuoden, kahden päästä, jos päätetään valittaa.

 

Heli-radan ratkaisu hylättiin

 

Kuninkaanportin lisäksi ympäristöministeriö jätti vahvistamatta Pernajan Vanhakylän, Loviisan Määrlahden ja Lapinjärven Pukaron suuryksiköt maakuntakaavassa.

 

Ympäristöministeriö ei vahvistanut kaavaa siltä osin, kuin se koski Sipoon lounaisosaa, sillä alue on kuntaliitoksen jälkeen kuulunut Uudenmaan maakuntaan. Nyt vahvistettu kaava ei siten koske myöskään Östersundomin aluetta.

 

Helsingistä itään menevä niin sanottu Heli-rata on tarkoitettu kaavassa ensisijaisesti Helsingin ja Porvoon välistä työmatkaliikennettä palvelevaksi radaksi. Esitetty ratkaisu, jonka mukaan rata olisi kulkenut tunnelissa Söderkullan kohdalla, jätettiin vahvistamatta toteutustapaa koskevien selvitysten keskeneräisyyden vuoksi.

 

Itä-Uudenmaan kaavasta tehtiin kaikkiaan 21 valitusta, joista vain Kuninkaanportista tehty valitus hyväksyttiin. Sipoon liitososaan kohdistuneita valituksia ei ratkaistu, sillä liitososa jäi kokonaisuudessaan vahvistamatta.

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Porvoon Kuninkaanportin hypermarketteja ei hyväksytty”

  1. vapaavuori haluaa keskittää kaiken Helsingin keskustaan, kalliiseen raketamispaikkaan. Lisäksi Helsingin keskusta on ruhkainen ja vaikeasti tavoitettavissa! Kukahan kulkisi kolmella ruokakassilla kaden pikkulapsen kanssa junalla ja kahdella bussilla Espoosta? Nyt kielletään kaiken kehä ykkösen ulkopuolella ympäristösyihin vedoten! Maxikin rakennettiin aikoinaan ”pellolle”. Nyt paikka on keskellä asutusta; eli Sello-kauppakeskus. Vapaavuori olisi aikoinaan kieltänyt kehä III koska sekin kulkee ”pelloilla ja metsässä”… Vapaavuoren tavoite: Maaseutua ei saa kehittää vaan Helsigistä tehdään ”metropoli” väkisin.

    1. Suomessa on EUn kallein ruoka. Syynä tähän on kaupan keskittyminen. Ymmärrän hyvin, että ilmastonmuutoksen torjunta tekee aina kipeää, kun sitä viedään juhlapuheista käytäntöön. Silti, jos Vihtiin ei saa rakentaa eikä Porvooseen, niin Vapaavuori voi antaa näille Sukareille ja muille villeille itsenäisille kauppiaille vaikkaka Katajanokan kiistellyn hotellitontin kaupan suurkeskittymän rakentamiseen. Toinen sopisi hyvin Töölönlahdelle. Silloin kaikki (ainakin kulutttajat) olisivat tyytyväisiä eikä arkkitehtienkaan tarvitse pelätä, että joku ulkomainen guru tulee tänne näyttämään wau-suunnittelun mallia. Noita halleja osaa suunnitella kuka tahansa suomalaisarkkitehtikin, ja on niin funkista ja minimalistista että rakentajatkin tykkäävät…

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat