Viime vuonna maanalaiset louhintatyöt olivat huipussaan, kun Kehäradalla käynnistyi neljä isoa urakkaa. Ensi vuoden kasvua siivittävät Länsimetron alkavat urakat. Nyt on tarjouslaskennassa Länsimetron kaksi urakkaa, ja ensi vuonna on odotettavissa 6-7 urakkaa. Ensi vuonna myös kaivosrakentamisen louhintatyöt kasvattavat työkantaa.
”Markkinat näyttävät kohtuuhyviltä. Kilpailu on muuttunut, kun ulkomaisia urakoitsijoita pyrkii markkinoille. Heillä on kova kiinnostus päästä Suomen louhintatöihin kiinni”, Bergström kertoo.
Suomalaisia toimijoita ovat YIT:n lisäksi Lemminkäinen, sen tytäryhtiö Tolarock, Kalliorakennus, Skanska, SRV, SK-kaivin ja Destia.
Rajoitukset nostavat hintoja
”Kilpailutilanne on markkinatilanteeseen nähden kireä, ulkomaisten yhtiöiden tulo painaa hintatasoa alaspäin. Ympäristöviranomaisten asettamat aikarajoitukset meluaville töille nostavat tarjoushintoja, joiden maksumiehinä ovat valtio ja kunnat. Uusissa kohteissa ei lähes poikkeuksetta saa porata 18 jälkeen ja töitä ei silloin tehdä kahdessa tai kolmessa vuorossa. Siksi urakka-ajat pitenevät ja nostavat hintoja”, Bergström sanoo.
Infra Ry:n toimialapäällikkö Pia Rämö kertoo, että avolouhintaurakat ovat kasvaneet tänä vuonna hieman vuodesta 2009 ja kasvavat myös ensi vuonna samaan tahtiin. Avolouhinnan markkinat seuraavat yleensä aika tarkasti rakentamisen kokonaisvolyymia.
Kiviainesmarkkinat kutistuivat 25 prosenttia vuonna 2009. Rämön mukaan ensi vuonna on odotettavissa lievää kasvua.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Maanalaiset louhintatyöt kääntyvät kasvuun”