Tällä hetkellä täydellä kapasiteetilla toimiva yksiraiteinen Seinäjoki-Oulu-rataosuus muodostaa pullonkaulan Suomen koko rataverkkoon etelän ja pohjoisen suuntaisesti. EU on päättänyt osallistua tämän rataosuuden laajamittaisiin korjaus- ja uudistustöihin radan kapasiteetin kasvattamiseksi sekä turvallisuuden ja nopeuden parantamiseksi.
Käytännön tasolla hanke koostuu seuraavista osa-alueista:
- ratainfrastruktuurin ja siihen liittyvien ylärakenteiden parantaminen
- turvalaitteistojen uusiminen
- radan sähköistyksen parannustyöt
- tasoristeyksien poistaminen niiltä rataosuuksilta, joilla kulkunopeudet nousevat
- yksittäisten rataosuuksien parannustyöt suurempien akselipainojen ja ajonopeuksien mahdollistamiseksi
- kapasiteetin kasvattaminen (kaksiraiteiset osuudet)
- hankintamallin valinta
Parannushankkeet on jaettu kahteen eri toimintavaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvat Seinäjoki-Ruha- ja Pännäinen-Liminka-osuudet sekä Liminka-Oulu-osuuden suunnittelu. Nämä saavat EU-tukea yhteensä 4,54 miljoonaa euroa. Toinen vaihe käsittää yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuksien hankintamallia koskevan soveltuvuustutkimuksen Kokkola-Ylivieska-osuudelle. Tähän myönnettävä tuki on enintään 1,21 miljoonaa euroa.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “EU antaa rahoitusta kahteen ratahankkeeseen Suomessa”
Kokkola – Ylivieska hanke on jo ennestään täysi farssi ja nyt hankkeelle ollaan antamassa tutkimus/selvitysrahoja 1,2 M€. Ei voi olla totta.
Ensimmäisellä yrityksellä oli vain kaksi tarjoajaa, ihmeteltiin korkeaksi muodostuvia kustannuksia, maksettaneen tarjousvaiheen keskeytyksestä korvauksia.
Huomasiko kukaan että kysyjät ja tarjoajat olivat melkein kaikki valtion palkansaajia.