EU on valinnut Euroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon ehdotusten perusteella vuoden 2010 yhteisrahoituksen piiriin kaksi suomalaista ratahanketta, joilla tähdätään maan kahden päärataosuuden kokonaisvaltaiseen uudistamiseen. Tuen kokonaismäärä on 5,7 miljoonaa euroa.

EU antaa rahoitusta kahteen ratahankkeeseen Suomessa

EU on valinnut Euroopan laajuisen TEN-T-liikenneverkon ehdotusten perusteella vuoden 2010 yhteisrahoituksen piiriin kaksi suomalaista ratahanketta, joilla tähdätään maan kahden päärataosuuden kokonaisvaltaiseen uudistamiseen. Tuen kokonaismäärä on 5,7 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja(t) Rakennuslehti

Tällä hetkellä täydellä kapasiteetilla toimiva yksiraiteinen Seinäjoki-Oulu-rataosuus muodostaa pullonkaulan Suomen koko rataverkkoon etelän ja pohjoisen suuntaisesti. EU on päättänyt osallistua tämän rataosuuden laajamittaisiin korjaus- ja uudistustöihin radan kapasiteetin kasvattamiseksi sekä turvallisuuden ja nopeuden parantamiseksi.

Käytännön tasolla hanke koostuu seuraavista osa-alueista:

  • ratainfrastruktuurin ja siihen liittyvien ylärakenteiden parantaminen
  • turvalaitteistojen uusiminen
  • radan sähköistyksen parannustyöt
  • tasoristeyksien poistaminen niiltä rataosuuksilta, joilla kulkunopeudet nousevat
  • yksittäisten rataosuuksien parannustyöt suurempien akselipainojen ja ajonopeuksien mahdollistamiseksi
  • kapasiteetin kasvattaminen (kaksiraiteiset osuudet)
  • hankintamallin valinta

Parannushankkeet on jaettu kahteen eri toimintavaiheeseen. Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluvat Seinäjoki-Ruha- ja Pännäinen-Liminka-osuudet sekä Liminka-Oulu-osuuden suunnittelu. Nämä saavat EU-tukea yhteensä 4,54 miljoonaa euroa. Toinen vaihe käsittää yksityisen ja julkisen sektorin kumppanuuksien hankintamallia koskevan soveltuvuustutkimuksen Kokkola-Ylivieska-osuudelle. Tähän myönnettävä tuki on enintään 1,21 miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “EU antaa rahoitusta kahteen ratahankkeeseen Suomessa”

  1. Kokkola – Ylivieska hanke on jo ennestään täysi farssi ja nyt hankkeelle ollaan antamassa tutkimus/selvitysrahoja 1,2 M€. Ei voi olla totta.
    Ensimmäisellä yrityksellä oli vain kaksi tarjoajaa, ihmeteltiin korkeaksi muodostuvia kustannuksia, maksettaneen tarjousvaiheen keskeytyksestä korvauksia.
    Huomasiko kukaan että kysyjät ja tarjoajat olivat melkein kaikki valtion palkansaajia.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi