Pisararadan toteumisen myötä Helsingin seudun lähijunat siirtyisivät omalle radalleen Pasilan eteläpuolella. Radan rakentamisen tavoitteena on sujuvoittaa koko Suomen rautatieliikennettä vapauttamalla Helsingin päärautatieaseman ratapihan kapasiteettiä. Nykyisin Helsingin ratapihan ahtaudesta johtuvat ongelmat laajenevat usein valtakunnallisiksi.
Pisararadan tunneliosuuden on suunniteltu alkavan Pasilan aseman eteläpuolelta ja maanalaisten asemien sijoittuvan keskustaan, Hakaniemeen sekä Töölöön. Jokaiselle asemalle on suunniteltu yhdestä kolmeen sisäänkäyntiä, joiden lisäksi maan pinnalle ulottuisivat muun muassa ilmanvaihtolaitteet sekä huolto- ja pelastusyhteydet.
Liikennevirasto hyväksyi Pisararadan yleissuunnitelman viime helmikuussa. Radan yleissuunnitelmat sekä ympäristövaikutusten arviointiselostus valmistuivat keväällä 2011.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Pisararadan asemakaavan valmistelu alkaa”