Kokeile kuukausi maksutta

Ely-keskukset ohjeistetaan uudelleen liikenneasioissa

Liikennehankkeita on tiettävästi tuupattu liikaa myös hallituskauden 2016–2022 ennakkosuunnitelmiin. Suunnitelmien perusteella vajetta on näillä näkymin miljardi euroa, jos kaikki listatut hankkeet halutaan toteuttaa.

Liikennehankkeita on tiettävästi tuupattu liikaa myös hallituskauden 2016–2022 ennakkosuunnitelmiin. Suunnitelmien perusteella vajetta on näillä näkymin miljardi euroa, jos kaikki listatut hankkeet halutaan toteuttaa.

”Järjestelmä on pielessä siinä suhteessa, että jokaisella alueellisella ely-keskuksella on koko ajan toistakymmentä hanketta listalla tarjottavanaan. Ei liikennepolitiikka voi sellaista olla, että niitä vaan sieltä listoilta valitaan kevein perustein toteutettaviksi. Pitää tarkkaan harkita, että mitkä ovat ne tärkeimmät ja kiireisimmät parannuskohteet”, sanoo hallitusneuvos Mikael Nyberg.

”Tavoitteena on saada aikaan paljon pieniä tehokkaasti vaikuttavia toimenpiteitä ja vähemmän megahankkeita.”

Nybergin mukaan kohteet arvioidaan uudelleen siten, että ne käydään läpi käyttäjien kanssa.

”Käyttäjien kanssa selvitetään, mitkä paikat yhteysvälillä tökkivät. Sitten mietitään niihin ratkaisu, joka on järkevä ja tarkoituksenmukainen. Eikä niin, että rakennetaan automaattisesti moottoriteitä tai muita isoja investointeja.”

Kun nykyistä hallituskautta koskeva ongelma on ratkaistu, käy työryhmä käsiksi tulevaan.

”Ensi vuoden aikana ohjeistetaan ensin Liikennevirasto, ja se ohjeistaa sen jälkeen elyt.”

Ex-liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) ei usko, että Juhani Tervala on yksin väkisin tunkenut kehysarvioon liikaa kohteita.

”Ministeriryhmässä on ollut kuuden puolueen edustajat, jotka ovat innokkaana puhuneet mukaan omia hankkeitaan”, hän huomauttaa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Ely-keskukset ohjeistetaan uudelleen liikenneasioissa”

  1. Ilmainen vinkki: yhdistetään Liikennevirasto ja ELY-keskuksen liikenneosasto.

    1. Ideaa voisi jalostaa niin, että liitetään ja hajautetaan livi osaksi maakunnallisia ely-keskuksia. Näin saadaan toiminta lähemmäs ihmisiä.

      1. Edellisessä on järkeä. Näin saadaan liikennevirasto pois ja LVI voi ottaa enemmän roolia. Hallinto kevenee yhdellä tasolla.

        1. Nyt on kirjoitettu viisaita. Kyllösen kannattaisi lopettaa liikenneviraston pääjohtajan valintaprosessi.

          Edellisen fuusion avulla säästettäisiin samalla pääjohtajan ylikorkeat palkkakulut.

          Se on kuitenkin harmi, että edellinen pääjohtaja päätti mennä Liikenneministeriöön töihin koska ei vielä eläkkeellekään pääse. Näin ollen säästöjä hallinnonalalle ei synny, mutta eipä ole kaksinkertaista palkkakulua.

          Fuusion kannalla; Liikennevirasto lakkautetaan ja yhdistetään ELY-keskuksiin.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat