HS: Helsinki-Tallinna -tunnelin rakentamista aletaan selvittää

Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista tehdään ensimmäinen virallinen selvitys, kertoo Helsingin Sanomat. Lehden mukaan EU on myöntänyt rahoituksen tunnelin alustavaan tutkimukseen.

Helsingin ja Tallinnan välisestä tunnelista tehdään ensimmäinen virallinen selvitys, kertoo Helsingin Sanomat. Lehden mukaan EU on myöntänyt rahoituksen tunnelin alustavaan tutkimukseen.

Sadantuhannen euron hintaisesta tutkimuksesta EU maksaa 85 prosenttia. Loput summasta maksavat Helsinki, Tallinna ja virolainen Harjun maakunta. Selvityksen on tarkoitus valmistua vuoden sisällä.

Tunnelia on suunniteltu jatkoksi Rail Balticille, joka yhdistäisi Baltian maiden rautatiet Länsi-Eurooppaan. Suunnitteilla oleva ratayhteys valmistuisi toteutuessaan vuonna 2024.

Erityisasiantuntija Juhani Tervala Liikennevirastosta arvioi Helsingin Sanomille tunnelin maksavan 5-10 miljardia euroa. Pelkästään sen suunnitteluun pitäisi varata kymmenisen vuotta.

Liikenneyhteyden esitutkimus kilpailutetaan

Helsingin ja Tallinnan kaupungit sekä Harjun maakuntahallitus ovat yhdessä tanskalaisen Fernern Belt Development -säätiön kanssa valmistelleet kiinteän liikenneyhteyden esitutkimuksen kilpailuttamista. Projektin nimi on Talsinkifix ja kilpailutuksen tilaaja Harjun lääninhallitus. Tarjouspyyntö julkistetaan torstaina 3. huhtikuuta tiedotustilaisuudessa Tallinnassa.

Esitutkimuksen pääkysymys on hankkeen taloudellinen kannattavuus ja sen elinkeinopoliittiset vaikutukset.

Kiinteän liikenneyhteyden mahdollisina vaihtoehtoina nähdään ennakkoon joko tunneli tai tunnelin ja sillan yhdistelmä. Helsinki-Tallinna -yhteys sisältyy jo nyt Viron kansalliseen Estonia 2030 -suunnitelmaan sekä myös Harjun maakuntakaavaan ja Viimsin kunnan yleiskaavaan. Helsingin yleiskaavassa vastaavaa aluevarausta ei toistaiseksi ole. 

Tätä artikkelia on kommentoitu 5 kertaa

5 vastausta artikkeliin “HS: Helsinki-Tallinna -tunnelin rakentamista aletaan selvittää”

  1. hyvä homma ja vertailuksi vielä vastaava yhteys suomesta ruotsiin, tosin siinä olis varmaan silloilla enemmän kysyntää

    1. Raha kannattaisi laittaa Baltian muutoin surkean rataverkon parantamiseen. Ei se tunnilla lyhenevä Tallinna-Helsinki -väli auta, jos Tallinnasta Riikaan menisi edelleen 8 h junalla. Eikä Riiasta Varsovaan edes taida päästä nykyisin junalla.

      1. tai sitten rahat kannattaisi käyttää perustien pitoon, ennen kuin aletaan rakentaa pilvilinnoja.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi