Kokeile kuukausi maksutta

Kauppakeskus Ison Omenan laajennuksen ensimmäinen vaihe valmistuu elokuussa

NCC, Skanska ja Lemminkäinen rakentavat laajennusta tiiviissä yhteistyössä.

Espoon Matinkylässä sijaitsevan Ison Omenan laajennus yhdessä metroaseman kanssa on yksi Suomen suurimmista rakennushankkeista.

Espoon Matinkylässä sijaitsevan Ison Omenan laajennus yhdessä siihen liittyvän metroaseman kanssa on yksi Suomen suurimmista rakennushankkeista. Kauppakeskuksesta tulee kooltaan Jumbon ja Sellon luokkaa. Ison Omenan laajennuksessa syntyy uutta liiketilaa, bussiterminaali ja yhteydet länsimetron uudelle asemalle. Lisäksi laajennusosaan tulee asiakas- ja liityntäliikenteelle pysäköintiä.

Laajennuksen bruttoneliöitä tulee A-osalle noin 90 000 ja B-, C- ja D-osille noin 50 000. Uutta vuokrattavaa pinta-alaa kauppakeskukseen tulee noin 38 000 neliömetriä. Tämän lisäksi rakennetaan 7 500 neliötä bussiterminaalin tiloja. Noin 10 000 neliötä nykyisestä kauppakeskuksesta rakennetaan uudelleen.

”Iso Omena on enemmän kuin ostamista. Ostoskeskuksessa voi jonottaa lääkäriin vaikka kirjaston lukusalissa”, Cityconin kiinteistökehitysjohtaja Risto Seppo sanoo.

Ison Omenan liiketilat jakautuvat neljään kerrokseen, joista alimpaan tasoon tulee bussiterminaali.
Ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen tulee kauppoja sekä kahviloita ja ravintoloita. Kolmanteen kerrokseen tulevat tilat Espoon kaupungille. Sinne syntyy 6 000 neliön Matinkylän palvelutori, johon sijoittuu muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluita sekä kirjasto.

Ensimmäinen osa valmis yhdessä metron kanssa

NCC toteuttaa laajennuksen ensimmäistä vaihetta, A-osaa, joka koostuu Matinkylän metrokeskuksesta ja asuntorakentamisesta, Omenatornista. Urakan arvo on noin 140 miljoonaa euroa. Rakentaminen alkoi vuonna 2013. Runkotyöt valmistuivat keväällä 2015. Urakan on määrä olla valmis elokuussa yhtä aikaa metroliikenteen avautumisen kanssa.

Skanska rakentaa laajennuksen B-, C- ja D-osia. B-osaan kuuluvat kahvilat, ravintolat, toimistoja ja vapaa-ajanviettotiloja.

”C-osa on muutosrakentamista. Töihin kuuluvat osittainen parkkitalon purkaminen ja uudet ajojärjestelyt”, Skanskan työpäällikkö Jani Lehtola sanoo.

Hän kertoo, että parhaillaan yhtiötä työllistävät C-osan sisävalmistustyöt ja D-osan maanrakennustyöt, paikallavalutyöt sekä rungon asennus. B- ja C-osissa on menossa myös talotekniikka-asennukset.

”Tällä hetkellä B-osan rungon ja vaipan asennukset ovat valmiita.”

”Hammasharjat pysyneet samassa mukissa”

Rakentaminen toimivan kauppakeskuksen kyljessä tuo rakentajille omat vaatimuksensa. ”Vaikka tämä onkin pakkoavioliitto, hammasharjat ovat pysyneet hyvin samassa mukissa”, NCC Rakennuksen vastaava työnjohtaja Ossi Narinen sanoo.

Mittavat louhintatyöt rekkaralleineen ovat aiheuttaneet ympäristön liikenteelle huomattavan haitan.

”Metrokeskuksen rakentamiseen on tarvittu 24 000 kuutiota betonia, minkä seurauksena 10 kuukauden aikana työmaalla on vieraillut 24 betoniautoa joka päivä noin 20 minuutin välein.”

Suunnitelmien ja töiden yhteensovittaminen toimivan kauppakeskuksen ja vuokralaisten kanssa on myös tuonut mukanaan omia haasteitaan.

Skanskan Lehtola kuvaa yhteistoimintaa kolmella sanalla: ymmärrys, yhteis- ja yötyö.

”Toimivan kauppakeskuksen käyttäjät huomioidaan. Tehtävät toimenpiteet ja työvaiheet suunnitellaan yksityiskohtaisesti ja tuntien tarkkuudella. Paljon töitä tehdään yöaikaan”, Lehtola kertoo.

”Viestintä on hyvin tärkeässä roolissa. Olemme tehneet vertaisarviointeja Skanskan urakoimista kauppakeskushankkeista muun muassa Lappeenrannan Ison Kristiinan ja Porin Puuvillan rakentamisesta. Olemme ottaneet opiksi näiden hankkeiden kokemuksista, ja parhaat käytännöt on tuotu tähän hankkeeseen.”

”Toisen etu on myös oma etu”

Matinkylän metroaseman rakentamisesta on vastannut Lemminkäinen. Lemminkäisellä on sopimus Espoon kaupungin kanssa myös Piispansillan ja Suomenlahdentien edellyttämistä tie- ja siltarakenteista. Keväällä jatkuu vielä Markkinakadun ja Suomenlahdentien rakentaminen samaan aikaan, kun Skanskan urakka osittain valmistuu.

Lemminkäisen rakennuspäällikkö Vesa Noutian mielestä onnistumisen edellytyksenä on rakentajien välinen tiivis yhteistyö. ”Eri firmojen työntekijät kulkevat meidän kanssa samoja reittejä. Työturvallisuus on kaikilla pääosassa, ja siksi työmaiden aikataulujen yhteensovittamisessa yhteiset palaverit ovat tärkeitä. Yhteistyö on aiheuttanut värikkäitäkin keskusteluja, mutta hyvin kaikki on sujunut”, Noutia kertoo.

Rakentajat ovat löytäneet työmaalta synergiaa. ”Esimerkiksi nostureita ja samoja aliurakoitsijoita on jaettu niissä metroaseman kuilurakenteissa, jotka liittyvät suoraan kauppakeskuksen rakenteisiin. Onnistuneen yhteistyön perusajatuksena meillä on ollut, että toisen etu on myös oma etu.”

Lue lisää Ison Omenan laajennuksesta tästä

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kauppakeskus Ison Omenan laajennuksen ensimmäinen vaihe valmistuu elokuussa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat