Kokeile kuukausi maksutta

YIT onnistui lisäämään kuluttajamyynnin osuutta asuntokaupastaan Suomessa

YIT:n viralliset Ifrs-tilinpäätösstandardin mukaiset luvut säilyivät loka-joulukuussa 2016 kutakuinkin samalla tasolla kuin vuotta aiemminkin. Sen sijaan yhtiön toimialaraportoinnin mukaiset lukemat kohenivat selvästi.

YIT myi Suomessa asunnoistaan selvästi suuremman osan kuluttajille kuin vuotta aiemmin. Kuvassa yhtiön Smartti-konseptin mukainen asunto.

Ifrs:n mukainen liikevaihto kasvoi 3 prosenttia ja tulos ennen veroja 2 prosenttia. Toimialaraportoinnin (POC) mukainen liikevaihto puolestaan kasvoi 10 prosenttia ja liikevoitto peräti 72 prosenttia. Tilauskanta oli kauden lopussa 20 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin, mutta syyskuun loppuun verrattuna se laski prosentin.

”Kannattavuuskehityksemme kaikilla toimialoilla on nyt oikean suuntainen ja vuoden viimeinen neljännes oli jo lupauksia antava”, toimitusjohtaja Kari Kauniskangas toteaa.

Kuluttajamyynnin osuus Suomen asuntokaupasta kasvoi selvästi. Loka-joulukuussa 2016 YIT myi Suomessa asunnoistaan kuluttajille 72 prosenttia, kun vuotta aiemmin osuus oli 50 prosenttia.

”Loka-joulukuussa hyvä markkinakysyntä ja kysyntää vastaava tuotetarjontamme näkyi kuluttaja-asuntokaupassa. Asuminen Suomi ja CEE -toimialalla tavoitteenamme on parantaa edelleen kannattavuutta lisäämällä kuluttajamyyntiä ja kohtuuhintaisten asuntojen tarjontaa kasvukeskuksissa.”

Venäjällä yhtiön liikevaihto (POC) kasvoi loppuvuonna 84 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 61,6 miljoonasta. Liikevoitto puolestaan kohosi 2,8 miljoonaan euroon 0,7 miljoonasta.

”Asuminen Venäjä -toimialan liikevoitto oli positiivinen neljännellä vuosineljänneksellä hyvän asuntomyynnin ansiosta. Myös vahvistunut rupla tuki kehitystä loppuvuodesta. Vuoden aikana saimme myös päätökseen toiminnan sopeutusohjelman. Saavutimme vuoden lopulla suunnitellun alhaisemman tuotantovolyymitason ja jatkamme pääoman vapauttamista Venäjältä pääoman kiertonopeutta edelleen parantamalla kasvun rahoittamiseksi muilla markkinoilla.”

YIT 10–12 2016/10–12 2015 (Ifrs)

  • Liikevaihto, milj.euroa 525,0/511,6
  • Liikevoitto, milj.euroa 25,3/28,4
  • Liikevoitto-% 4,8/5,5
  • Tulos ennen veroja, milj. euroa 21,8/21,4

1–12 2016/1–12 2015

  • Liikevaihto, milj.euroa 1 678,3/1 732,2
  • Liikevoitto, milj. euroa 17,7/81,6
  • Liikevoitto-% 1,1/4,7
  • Tulos ennen veroja, milj.euroa -2,5/61,3
  • Omavaraisuusaste-% 31,2/32,9
  • Tilauskanta, milj.euroa 2 613,1/2 172,9

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “YIT onnistui lisäämään kuluttajamyynnin osuutta asuntokaupastaan Suomessa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat