Infra Rakennuslehti Ei kommentteja

Raide-Jokerin suunnittelijat valittu

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen HKL:n johtokunta ja Espoon teknisen toimen johtaja ovat valinneet Raide-Jokerille suunnittelusta vastaavan ryhmittymän.

Raide-Jokerin havainnekuva Itäkeskuksesta. Pikaraitiotie oranssin metrojunan vieressä vasemmalla.

Ramboll Finlandin, Siton ja VR Trackin jättämä tarjous oli tilaajan saamista ehdotuksista kokonaistaloudellisesti edullisin.

Tarjouksensa jättivät myös ryhmittymä Täyskäsi, johon kuuluvat Destia, A-Insinöörit Suunnittelu, Saanio & Riekkola, Finnmap Infra, Sweco Rakennetekniikka, Sweco Ympäristö ja Arkkitehtitoimisto CJN sekä ryhmittymä Raideri, johon kuuluvat Pöyry Finland, WSP Finland ja Ratatek.

Hanke on teknisesti vaativa, sillä vilkkaasti liikennöidyn reitin varrella on paljon tiivistä kaupunkirakentamista ja muun muassa isoja siltoja.

Raide-Jokeri -linja tehdään allianssimallilla. Projektin urakoitsijan kilpailutus on vielä käynnissä ja valinta on tarkoitus tehdä ensi syksyn aikana. Lue tästä kilpailussa mukana olevien YIT:n ja Lemminkäisen yhdistymisen  mahdollinen vaikutus kilpailutukseen.

Tämän vuoden lopulla alkaa projektin kehitysvaihe, jolloin osapuolet suunnittelevat ja kehittävät rakennusprojektin sisältöä. Samalla kustannukset ja aikataulu tarkentuvat. Alustavan arvion mukaan radan rakentaminen alkaa alkuvuonna 2019.

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja, joka lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja matkustusmukavuutta. Linja korvaa aikanaan nykyisen runkobussilinjan 550, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja.

 

 

 

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia