Infra Johanna Aatsalo 3 kommenttia

HKL ja Espoo pohtivat selvityspyyntöä Raide-Jokeri -kilpailussa

YIT:n ja Lemminkäisen yhdistyminen voi vaikuttaa eniten suurissa julkisissa urakoissa. YIT ja Lemminkäinen ovat kilpailijoina esimerkiksi pääkaupunkiseudun Raide-Jokerin allianssiurakassa, jossa muut tarjoajat ovat Destia ja Skanska.

Havainnekuva Raide-jokerista Leppävaarassa

Päätökset ehdokkaista tekevät Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski ja Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo. Neljästä ehdokkaasta valitaan syksyllä urakoitsija rakentamaan Raide-Jokeri-linja.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken mukaan sekä HKL että Espoo pyytävät todennäköisesti yhtiöiltä selvitystä, miten fuusio vaikuttaa yhtiöiden mukanaoloon kilpailussa.

”Tämän perusteella, ja asiantuntijoiden kanssa keskusteltuamme, arvioimme täyttyvätkö kilpailuttamisen tavoitteet vai onko syytä tehdä tarkistuksia”, Lehmuskoski kertoo.

Reilu ja kova kilpailu

Kilpailulainsäädännön mukaan yritykset eivät saa keskustella hankkeista ennen yhdistymistään.

Lehmuskoski huomauttaa, että tilaajan tehtävä on kaikissa tilanteissa varmistaa reilu ja kova kilpailu. Fuusiolla voisi periaatteessa olla tähän vaikutusta.

”Vaikutus ei kuitenkaan ole alustavan arviomme mukaan suuri, sillä Raide-Jokerin urakoitsijoiden tarjouskilpaan oli alun perin tarkoitus ottaa mukaan 3-4 kilpailijaa per yhteenliittymää. Raide-Jokerin johtoryhmä päätyi lopulta neljään, mutta nyt mahdollisen fuusion myötä määrä olisi palaamassa kolmeen. Kilpailijoiden määrä on edelleen alun perin määritellyn 3-4:n puitteissa”, Lehmuskoski jatkaa.

Raide-Jokerin suunnittelusta vastaavaksi ryhmittymäksi johtoryhmä esitti VR Trackin, Siton ja Ramboll Finlandin muodostamaa ryhmittymää. VR Track on mukana YIT Rakennuksen kanssa kilpailemassa myös urakoinnista.

”VR Trackin rooli myös YIT:n kumppanina ei vaikuta mitenkään itse toimintaan, mutta kilpailutusprosessiin kyllä”, Lehmuskoski huomauttaa.

Koska suunnittelijaryhmään valittu VR Track on myös kilpailemassa urakoitsijaksi, HKL ja Espoon pitävät suunnittelijaosapuolen poissa urakoitsijan kilpailutuksesta.

”Tämä siis johtuu VR Trackin kaksoisroolista suunnittelijana ja tarjoavana urakoitsijana. YIT:n ja Lemminkäisen mahdollisella yhdistymisellä ei ole vaikutusta asiaan”, Lehmuskoski sanoo.

Raide-Jokerissa suunnittelu ja urakointi kilpailutetaan erikseen, mutta kilpailutuksen jälkeen muodostetaan kuitenkin yksi yhteinen allianssi kaikkien osapuolten kesken. Itse allianssin toiminta vertautuu tuolloin täysin esimerkiksi Tampereen raitiotieallianssin kanssa. Tampereen hankkeen toteuttavat YIT, VR Track ja Pöyry.

30.6.2017 Tarkennettu Raide-Jokerin kilpailutusta ja lopullisen allianssin muodostumista.

Lue lisää perjantaina 30.6. ilmestyvästä Rakennuslehdesta 22/2017.

Keskustelu artikkelista: 3 kommenttia

  • Juha Saarikoski

    Raide-Jokerin kilpailutus tehdään kahdessa vaiheessa, eli suunnitelija ja urakoitsija kilpailutetaan erikseen. Kilpailutusten jälkeen kuitenkin muodostetaan yksi yhteinen allianssi kaikkien kolmen osapuolen kesken. Eli allianssin toiminta tulee olemaan täysin verrattavissa esimerkiksi Tampereen raitiotieallianssiin.

    Juha Saarikoski
    Projektijohtaja
    Raide-Jokeri-projekti

    Vastaa
  • Nämä kyntensä Länsimetrossa näyttäneet poliittiset otukset ovat markkinaehtoisesta toiminnasta enemmän huolissaan kuin yritykset.

    Vastaa
  • Laivamoottorinhalaaja

    Juu, meillä Suomessa on tällainen systeemi…täällä ollaan niin rehellisiä että ihan kaikkea ei tarvitse edes nyt niin pilkun päälle tehdä…

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia