Kokeile kuukausi maksutta

Viestintätemppu toi Firan Aholle vuoden johtaja -tittelin

ProCom Viestinnän ammattilaiset ry on valinnut Firan toimitusjohtajan Jussi Ahon vuoden johtajaksi

Firan toimitusjohtaja Jussi Aho ilmiantoi oman alaisensa lahjonnasta.

Tuomaristo perusteli Ahon valintaa sillä, että Jussi Aho on räväkkä viestintää ja yrityskulttuuria ymmärtävä toimitusjohtaja, joka ei pelkää haastaa omaa toimialaansa.

Firan viime syksynä esittelemä ”kahden viikon putkiremontti” herätti runsaasti huomiota ja ylitti lähes kritiikittömästi uutiskynnyksen useissa medioissa. Kun Rakennuslehti tarkasteli Firan kahden viikon putkiremontti -tiedottamista ja itse kohdetta tarkemmin, selvisi, että remontointi taloyhtiössä kesti huomattavasti pidempään kuin mainostetut kaksi viikkoa. Fira sai määrätietoisella viestinnällään luotua tiedotusvälineissä mielikuvan, että putkiremontin voi tehdä alusta loppuun kahdessa viikossa.

Kahden viikon putkiremontin kustannukset olivat rakennusalan ammattilaisten arvioiden mukaan lähes 30 prosenttia kalliimmat kuin vastaavien normaalilla tavalla tehtyjen remonttien, mutta remonttia ei tehtykään virtauttamalla vaan ryntäyttämällä eli resurssia ja työaikaa kasvattamalla. Töitä tehtiin osin kahdessa vuorossa.

Yhtiön tulostiedotteen mukaan kahden viikon putkiremontin urakoineen Fira Palveluiden liikevaihto pysyi edellisen vuoden tasolla ja oli viime vuonna noin 29,2 miljoonaa euroa. Vuosi ei ollut taloudellisesti tavoitteiden mukainen ja tulos ennen veroja oli 1,2 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Tulostiedotteessa kahden viikon putkiremonttiin viitattiin ”kahden viikon asukashaitta”-nimellä. Näin tehdyt hankkeet saavuttivat taloudelliset tavoitteet, mutta yhtiön mukaan Fira Palveluiden toteuttama laajempi tuotantotavan muutos aiheutti ennakoitua enemmän kertaluonteisia kustannuksia.

200 artikkelia

Firan käyttämä viestintätoimisto laski, että Helsingin Roihuvuoressa tehdystä putkiremontista kirjoitettiin mediassa yli 200 artikkelia. Ne keräsivät Suomessa yli 60 miljoonaa katsojaa tai lukijaa.

ProComin tiedotteen mukaan ”kahden viikon putkiremontti” aiheutti syksyllä 2016 yhteiskunnallista keskustelua, jonka seurauksena koko perinteinen rakennusala joutuu uudelleenarvioimaan toimintaansa. Aho käyttää avointa ja suoraa vuorovaikutusta erilaisten sidosryhmien kanssa eikä hän lakaise ongelmia maton alle vaan peräänkuuluttaa eettistä, vuorovaikutuksellista ja uutta luovaa johtamista ja liiketoimintaa.

”Tämä on hieno tunnustus itseasiassa koko Firan yrityskulttuurille ja kaikille sitä rakentamassa oleville. Yksikään toimitusjohtaja ei luo yrityskulttuuria yksin, koen, että oma tehtäväni on toimia mahdollistajana. Meillä Firassa arvostetaan avoimuutta ja uuden kehittämistä, se näkyy myös viestinnässämme sekä talon sisällä että ulospäin”, toteaa Aho tiedotteessa.

Tämän vuoden maaliskuussa Helsingin Sanomien jutussa Aho vastasi kysymykseen miksi putkiremontti herätti näin suuren kiinnostuksen.

”Selitys on se, että kyseessä oli rakennusalan näkyvissä oleva innovaatio, uutuus, joka kosketti laajasti tavallisia ihmistä”, Aho kertoo.

”Myös rakentamisessa meillä tehdään jatkuvasti hienoja ja uusia asioita, mutta yleensä ne pysyvät piilossa, loppukuluttajalta näkymättömissä”, Aho sanoo.

Aho on jo vuosia peräänkuuluttanut rakentamisessa asiakaslähtöisyyttä ja palvelullistamista. Tulevaisuudessa nämä toimintatavat voivat saada hänen mukaansa uusia ulottuvuuksia, kun niihin lisätään digitaalisuus.

Palkinto myönnetään vuosittain johtajalle, joka ymmärtää viestintää ja sen ovat aiemmin saaneet esimerkiksi sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg, Aalto-yliopiston professori Sixten Korkman, Alexander Stubb ja OP-finanssiryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen.

Tuomaristossa olivat tänä vuonna ProComin puheenjohtaja, professori Vilma Luoma-aho Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta, Helsingin Sanomien päätoimittaja Antero Mukka, ulkoministeriön viestintäjohtaja Jouni Mölsä, toimitusjohtaja Minna Valtari ja ProComin toimitusjohtaja Elina Melgin.

Aho on saanut myös poliisin ansiomitalin korruption vastaisesta työstä, lisäksi hänet valittiin muutama kuukausi sitten vuoden rakennusalan diplomi-insinööriksi.

 

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Viestintätemppu toi Firan Aholle vuoden johtaja -tittelin”

  1. Juttu ja Firan Ahon titteli ”vuoden toimitusjohtaja” ovat selkeässä ristiriidassa keskenään ainakin ns. kahden viikon putkiremonttiasiassa. Juttuhan on ihan puppua. No, Firalle on jo näköpiirissä vaikeuksia: ryhmärakennuttaminen, jossa Fira ottaa käytännössä grynderivastuun.

  2. Fira on Constin lisäksi toinen firma jolla kasvu on ollut liian suurta, otettu ”ns” suuret saappaat jalkaan nopeasti.
    Työmailta kuultuna, toimintamalli ei ole pidemmän päälle kestävä. Kysymys on että kumpi rytisee ensin?

  3. Firan valitsema kohde oli poikkeuksellisen helppo mielikuvahömppä, jälkeen päin väitettiin, ettei vuorotyötä muka kannata rakennuksilla tehdä. Consti tekee aika suuria kohteita vaikkakin amatöörimäisesti.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat