Helsingin ratapihan alittava pyöräilytunneli on saanut hyväksynnän kaupungin johtavilta poliitikoilta. Kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina yleissuunnitelman alikulkuyhteydestä Kaisaniemenpuiston ja Elielinaukion välillä.
Pyöräilijöille sekä jalankulkijoille tarkoitettu tunneli lyhentäisi matkaa 600 metriä kuljettaessa pyöräilijöille keskeiseltä Baanalta Helsingin rautatieaseman alueen toiselle puolelle. Säästyvä matka on laskettu verrattuna nykyreittiin Kaivokadun kautta.
Jalankulkijoille tarkoitettu nykyinen ratapihan alikulku on kaupungin selvityksen mukaan liian ahdas, jotta sen voisi muuttaa myös pyöräilyväyläksi.
Keskustan länsi- ja itäpuolen pyöräliikenteen yhdistävän alikulun hinnaksi on arvioitu noin 23 miljoonaa euroa.
Lopullisen päätöksen alikulkutunnelista tekee valtuusto. Sen on määrä käsitellä suunnitelmaa keskiviikkona 30. tammikuuta.
Aluksi pyöräilytunnelista on määrä hyväksyä yleissuunnitelma. Tähän mennessä on jo hylätty vaihtoehto, jossa ratapihan yli olisi rakennettu silta. Silta todettiin pyöräilylle liian hankalaksi, koska reitin korkeusero olisi ollut sillan kautta merkittävästi suurempi kuin alikulussa.
Ylikulussa korkeuseroa olisi laskelmissa ollut noin 8,5 metriä. Tunnelissa taas eroa kertyy arviolta enintään 5,3 metriä. Silta olisi maksanut arviolta 11–15 miljoonaa euroa.
Yksi tähän mennessä keskustelua herättäneistä suunnitelman yksityiskohdista on ollut pyöräilytunnelin länsipäähän aiottu spiraaliramppi. Siitä oli tulossa mahdollisesti liian tiukka.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Helsingin johtopoliitikot lämpenivät ratapihan alittavalle pyörätunnelille – valtuuston on määrä käsitellä asiaa ensi viikolla”