Tältä Haagan liikenneympyrä voisi näyttää. Kuva: Tietoa Finland Oy / Joel Mäkelä

Ensimmäiset kuvat julki: Tältä näyttäisi Vihdintien ja Munkkivuoren kaupunkibulevardi

Uusi ”bulevardikaupunki” voi tulevaisuudessa tarjota kodin jopa 14 000 helsinkiläiselle.

Kirjoittaja(t) Noona Bäckgren / HS

Helsingin Vihdintien kaupunkibulevardin suunnittelu etenee.

Haagan liikenneympyrä Vihdintien ja Huopalahdentien risteyksessä halutaan muuttaa kantakaupunkimaiseksi paikaksi, jonka keskusaukiolle tulisi Raide-Jokerin ja Vihdintien pikaraitiotien pysäkit. Uudet liikennejärjestelyt mahdollistavat työpaikka- ja asuinkortteleiden sekä liiketilan rakentamisen.

Alueen suunnittelijat haluavat kaupunkibulevardin sijaan puhua bulevardikaupungista, joka tarkoittaa noin neljän kilometrin pituista Munkkiniemestä Lassilaan ulottuvaa suunnittelualuetta.

Alue on Malmin lentokentän ohella keskeinen tulevaisuuden asuinalue, joka voi tarjota kodin jopa 14 000 helsinkiläiselle. Pikaraitiotie liikuttaa asukkaita keskustasta Huopalahdentietä ja Vihdintietä pitkin Lassilaan, mahdollisesti Kannelmäkeen asti.

Visualisointi Huopalahdentien ja Turunväylän risteyksen kohdalta etelään. Kuva: Tietoa Finland

”Tällä hetkellä Vihdintien alue on epäkaupunkia, joka on suunniteltu autojen ehdoilla. Meitä ei kiinnosta Vihdintie ja sen reunat, vaan se, miten saamme luotua uutta kaupunkia kaupunkibulevardiksi muutettavan Vihdintien ympärille”, sanoo kaupunkiympäristön toimialan tiimipäällikkö Suvi Tyynilä.

Alun perin Helsinki havitteli kaikkein sisääntuloväylien muuttamista asuinkaduiksi kantakaupungin läheisyydessä. Marraskuussa 2018 korkein hallinto-oikeus tyrmäsi uuden yleiskaavan bulevardimerkinnät muiden kuin Vihdintien ja Tuusulanväylän osalta.

Liikenteen vilkas vaihtopaikka

Ajatus liikenneympyrän keskelle muuttamisesta voi kuulostaa erikoiselta varsinkin, kun hengitysilmassa olevat vaaralliset pienhiukkaset nousevat keskusteluun aika ajoin. Tyynilän mukaan alueen ehdoton valtti on kuitenkin joukkoliikenne­palveluiden taso.

”Siellä on kahden pikaraitiotien eli Raide-Jokerin ja Vihdintien pikaraitiotien pysäkit vierekkäin. Alue on liikenteen vilkas vaihtopaikka”, hän sanoo.

Bulevardikaupungista suunnitellaan Munkkiniemen, Haagan ja Pitäjänmäen kaupunginosia täydentävä ”ilmastoviisas” alue.

Alueella edistetään vähäpäästöistä rakentamista, uusiutuvan energian tuotantoa ja energiatehokkuutta. Kaupunkitulvien ehkäisemiseksi hulevesiä hallitaan sekä korttelipihoilla että katu- ja puistoalueilla.

Rakennukset ja kansirakenteet varustetaan pääosin viherkatoilla.

Kaavarunko lautakuntaan toukokuussa

Nyt käynnissä on alueen kaavarungon laatiminen. Kaavarungossa tarkastellaan, millaista rakentamista, liikennejärjestelyjä ja ympäristön kohentamista Huopalahdentien ja Vihdintien alueelle voisi tulla. Valmistelussa selvitetään esimerkiksi liikenteen toimivuutta, pikaraitiotietä sekä kaupallisia ja julkisia palveluita.

”Aiemmin saadun palautteen perusteella on muun muassa selvitetty tarkemmin viheralueverkkoa ja virkistyspalveluita”, Tyynilä kertoo.

Tavoitteena on esitellä kaavarunko kaupunkiympäristölautakunnalle toukokuussa 2019.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ensimmäiset kuvat julki: Tältä näyttäisi Vihdintien ja Munkkivuoren kaupunkibulevardi”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi