Kokeile kuukausi maksutta

Maanlumo ja Collaboratorio voittivat Malmin Lentoasemanpuiston kansainvälisen ideakilpailun

Tuomaristo kiitti voittajatyötä puiston onnistuneesta kytkeytymisestä laajempaan ympäristöön. Ehdotus ottaa ympäristöönsä kantaa mielenkiintoisella tavalla ja tukeutuu samalla monipuolisesti luonnon elementteihin.

Havainnekuva voittajatyöstä Crossing Horizons. Näkymä sillalta kohti terminaalia. Kuva: Maanlumo Oy ja Collaboratorio Oy.

Lentoasemanpuiston kansainvälisen ideakilpailun voittajaksi on valittu ehdotus ”Crossing Horizons”, jonka tekijöiksi paljastuivat maisema-arkkitehtitoimisto Maanlumo ja Collaboratorio.

Tuomaristo oli voittajasta yksimielinen ja esitti kiitosta puiston onnistuneesta kytkeytymisestä ympäristöönsä.

Toiselle sijalle sijoittui ehdotus “Runway Meadows”, jonka tekijöinä olivat Arkkitehtuuri- ja maisemasuunnittelu Nyman & Ristimäki / Johanna Ristimäki & Landscape Architect Sarianna Salminen / Sarianna Salminen. Kolmannen palkinnon sai Loci maisema-arkkitehdit ehdotuksellaan ALULA.

Voittajatyö on tuomariston mukaan veistoksellisen ilmava ja kokonaisvaltainen suunnitelma, joka kiinnittyy paikan kulttuurihistorialliseen kontekstiin ja luonnonprosesseihin.

Voittajatyössä puisto jakautuu neljään maisemalliseen osa-alueeseen. Näitä ovat laidunalue Fallkullan kotieläintilan vieressä, arkeologinen risteys eli kiitoteiden risteysalue Lentoasemanpuiston keskustaosassa, avointen urbaanien kenttien alue ja metsäkäytävä, joka yhdistää puiston Helsingin itäisiin viheralueisiin. Puiston uudet aktiviteetit ja rakenteet sijoittuvat neljälle olemassa olevalle kiitotielle. Lisäksi puistoon rakennetaan kenttä tapahtuma- ja urheilukäyttöön.

Puiston itäinen osa on pääosin metsäinen, muilta osin puisto on avointa maisematilaa. Maisemassa vuorottelevat erilaiset niityt, kukkulat ja hulevesipainanteet. Terminaalilta ja hangaarin tapahtuma-alueelta tarkasteltuna puisto avautuu nousevana niittypintana.

Tuomaristo kiitti voittajatyötä puiston onnistuneesta kytkeytymisestä laajempaan ympäristöön. Ehdotus ottaa ympäristöönsä kantaa mielenkiintoisella tavalla ja tukeutuu samalla monipuolisesti luonnon elementteihin.

Lentoasemanpuiston suunnittelu jatkuu

Helsingin kaupunki järjesti yhteistyössä Suomen maisema-arkkitehtiliiton MARK:n kanssa avoimen kansainvälisen ideakilpailun Lentoasemanpuiston suunnittelusta Malmin entisen lentokentän alueelle.

Kilpailulla etsittiin ideaa, jossa yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla alueen kulttuurihistoria, luontoarvot ja ekologinen monimuotoisuus. Kilpailuun saapui 34 ehdotusta 13 maasta.

Lentoasemanpuiston suunnittelu jatkuu yleissuunnitelman laatimisella kilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta. Jatkosuunnittelussa hyödynnetään myös muita palkittuja ehdotuksia.

Suunnitelmalla ohjataan myös entisen lentokentän alueen väliaikaiskäyttöä, vaikka alue valmistuu kokonaisuudessaan vasta 2040-luvulla.

Tätä artikkelia on kommentoitu 10 kertaa

10 vastausta artikkeliin “Maanlumo ja Collaboratorio voittivat Malmin Lentoasemanpuiston kansainvälisen ideakilpailun”

  1. Kyllä on niin vastenmielistä tietokonemallinnettua höttöä kalliilla arkkitehtikilpailulla saatu aikaan. Kuinka kukaan voi olla niin tyhmä että uskoo tällaisen olevan realismia? Vanhalle niitylle ja lentokentälle siis rakennetaan puisto missä liitelee perhoset ja linnut ja missä on lenkkipolkuja ja penkkejä hengailuun jne? Jo on idealismia.

    Helsingissä on kaupungin mukaan ”hirveä asuntopula” ja ”pakko saada rakennusmaata” jonka turvin on haluttu uhrata toimiva kansainvälisestikin arvostettu vanha lentokenttä ja kaikki sen oheistoiminta? On kyllä sanomattoman röyhkeää tuhota tällainen hieno kohde joka on niin monen asiantuntijalausunnon saanut taakseen ja myös suuren enemmistön kaupunkilaisista(yli 69% Kantar- kyselyn mukaan 2020).

    Suurin osa suomalaisesta lentokoulutuksesta tuotetaan Malmilla. Ilmailuliiton mukaan Malmin lentokenttäalueen kehittäminen vaatisi vain murto-osan rahasta, joka aiotaan nyt käyttää maapohjan muokkaamiseen ennen asuntorakentamisen alkamista.

    Helsinki on todellinen demokratian irvikuva kaavoitusprosesseissaan, kysellään kaupunkilaisten mielipiteitä ihan kuin kiusallaan ja niillä sitten pyyhitään takalistot. Virkamiskoneisto toteuttaa gryndereiden kanssa jotain salaista rakenteellisen korruption kaavaa josta tavallinen veronmaksaja ei tiedä mitään.

    Jännää sekin miten rahaa ja aikaa tuntuu riittävän tällaiseen, kun vakavan pandemian aikana pitäisi keskitytä olennaiseen, mm. lapsiperheiden, nuorten ja vanhusväestön tukemiseen ja auttamiseen. Kyllä huomaa millainen arvomaailman on Helsingin johdolla, raha raha raha. . . siinä ne kolme tärkeintä.

    Mirja

  2. Asunnot, asunnot,asunnot.. Malmin kentän sijainti on hyvä, raideliikennehteydet saadaan ja maapohja on hallittavissa. Sinne tulee kodit 25 O00 ihmiselle. Rakennusalalle on tasaisesti työtä ehkä pariksikymmeneksi vuodeksi, mikä kiinnostanee erityisesti tämän lehden lukijakuntaa. Pysyviä työpaikkoja syntyy runsaasti ainakin palvelualoille. Ymmärrän ilmailupiirien vastustusta, mutta en maailmanlopun tunnelmia.

    1. Samaa mieltä, vaikka täysi änkyräkonservatiivi, antivihreä ja hapankaali olenkin 😀 Yksittäisen eliittispedeporukan takia tuollaista EI pidä jättää rakentamatta, ja kaikki oikeasti arvokashan (päärakennus & vanha konehalli) suojellaan joka tapauksessa. Joten au revoir päristelijät ja tervetuloa raksatyöukot!

      1. Kyllö, persut on aika toivottomia 70-luvulle kekkosen aikaan jämähtöneitä.

        1. Aha, kerrankin ollaan ViherEgoMiehen kanssa samaa mieltä. No ruksi seinään, tätä ei usein satu…

      2. ”Yksittäisen eliittispedeporukan”??? Onpa kaverilla hutera käsitys ilmailusta ylipäätään. Et taida harrastaa edes matkustelemista kun noin pihalla.

        Malmi on meille alueen asukkaille erittäin rakas luontokohde ilmailusta huolimatta. Emme halua että meidän ainoa alueen ”keskuspuisto” rakennetaan täyteen. Helsinki on niin tylsä laatikkomaisine kerrostaloineen. 8 vuotta Pariisissa asuneena ei muuta iloa pääkaupungista ole kuin sen luonto, ja sekin on koko ajan rakennushankkeiden takia uhattuna ja häviämässä. Helsingistä yritetään tehdä maailman toimivinta kaupunkia, ok. No ihan toimii näinkin mutta hiton tylsä.

        1. No kyllä kuule taidan harrastaa matkustelemista. Mutta ulise vaan, EVVK, Malmi kun on onneksi mennyttä ja turhanaikaiset ilmojen mopopoika-pärrääjät kanssa 😀

  3. Räystäättömiä pullotaloja joiden max elinkaari on ~40 vuotta. Sitten taas uutta urpoa tilalle maksamaan

  4. Missä on laskelmat Malmin rakentamisen hiilijalanjäljestä? Ei ainakaan Helsingin kaupungilta löydy kysymälläkään eikä mistään dokumenteista.

    Pelkään pahoin että kokonaisvastuu alueen ilmastovaikutuksista heitetään pois kaupungin sylistä rakennuttajille joiden on lainkin mukaan tehtävä arviolaskelmat. Kaikkihan sen tietävät miten kallis ja vaikea vanha merenpohja ja suo ja laaja pohjavesialue on rakentaa. Jopa vaarallinen kun on tiedossa että alueelle on pudotettu useita kymmeniä sodanaikaisia pommeja.

    Kuka kantaa vastuun mahdollisesta räjähdeonnettomuudesta, ja mm. sulfidisaven käsittelystä ja sijoittamisesta? Entä mahdollisesta ympäristörikoksesta?

  5. Voihan vvo, maan Lumo…
    Eikö juuri ollut uutista, että vuokra-asunnot eivät vedä ja niitä on jo tyhjinä? Ja nykyiset hinnat ja vallitseva tilanne. Saattaa tulla pitkä työmaa. Katsotaan mitä tulee. Malmin kentästä joissain ehdotuksissa suunniteltiin drooni logistiikan keskusta. Ei huono ajatus ja se ala kehittyy tulevien vuosien aikana merkittävästi.

Vastaa käyttäjälle Nimetön Peruuta vastaus

Viimeisimmät näkökulmat