Raide-Jokerin Espoon puoleiset raiteet ovat suurimmaksi osaksi valmiita

Raide-Jokeri-projektin Espoon osuuden raiteet ovat valmiina päätepysäkkiä lukuun ottamatta. Raiteita puuttuu enää Keilaniemestä, jossa rakennetaan päätepysäkkiä.

Ravitiellä Vermossa kaikki kadun rakenteet uusittiin raitiotien rakentamisen yhteydessä. Ravitielle on asennettu jo ajolangatkin.

Projektin Espoon osuudella saavutettiin tärkeä virstanpylväs syyskuun lopussa. Yhtenäistä kaksoisraidetta on nyt Keilaniemestä Kuusisaarentieltä Leppävaaran kautta Vermoon Helsingin rajalle saakka. Kiskot saatiin yhdistettyä 30. syyskuuta, kun Impilahdensillan pohjoispäätyyn asennettiin kiskonliikuntalaite.

Valtaosa Raide-Jokerin Espoon osuuden töistä valmistuu vuoden 2021 aikana. Keilaniemen päätepysäkin työt ja osa Otaniementien töistä jatkuvat vielä vuonna 2022. Kaikista Raide-Jokerin rakennustöistä on syyskuun 2021 lopussa valmiina 71,5 prosenttia, ja kaksoisraidetta on asennettu 19,7 kilometriä.

Raitiotien ajolankojen ja teknisten järjestelmien, kuten kameravalvonnan, asentaminen näkyy maastossa maan- ja radanrakennustöiden valmistuttua.

”Olemme uusineet Raide-Jokerin raitiotien rakentamisen yhteydessä merkittävällä panoksella myös muuta infraa, kuten vesihuoltoverkostoa sekä jalankulku- ja pyöräilyreittejä. Tällä on haluttu varmistaa, että näillä kaduilla ei tarvitse heti käynnistää kaupungin omia infran perusparannushankkeita ja siten häiritä alueen asukkaita hetkeen uudelleen”, Espoon kaupungin hankepäällikkö Mira Saarentaus kertoo tiedotteessa.

Hankkeen myötä toimitila- ja asuntorakentaminen linjan varrella, erityisesti Vermossa ja Keilaniemessä, on lisääntynyt.

Kokonaisuudessaan Raide-Jokerin linja on 25 kilometriä pitkä. Siitä 9 kilometriä sijoittuu Espooseen ja 16 Helsinkiin. Helsingin osuudella rakentaminen jatkuu paikoin vuoteen 2023 asti. Pikaraitiotien liikennöinti on tarkoitus aloittaa tammikuussa 2024.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Raide-Jokerin Espoon puoleiset raiteet ovat suurimmaksi osaksi valmiita”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat