Ministeri Mykkäsen mukaan gryndin nousu voi tyssätä rahoitusongelmaan – Lopetettavan ason tilalle saattaa tulla uusi tukimuoto
Ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen arvioi, että rahoituksen saatavuus saattaa vaikeuttaa gryndituotannon käynnistymistä.

Ministeri Kai Mykkänen (kok.) arvioi Rakennuslehden haastattelussa, että omistusasuntotuotannon rahoituksesta saattaa tulla jatkossa ongelma. Pohjoismaiset pankit ovat luultavasti varovaisempia rahoittamaan rakentamista Suomessa kuin vielä muutama vuosi sitten.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä
Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.
Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €
Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Ministeri Mykkäsen mukaan gryndin nousu voi tyssätä rahoitusongelmaan – Lopetettavan ason tilalle saattaa tulla uusi tukimuoto”
Onko tässä nyt jollain jokin suunnitelma, millä tilanne ratkaistaan? Mykkäsellä ei edelleenkään ole isossa kuvassa tai arjen pyörittämiseenkään mitään uutta kerrottavaa, konkreettisia askeleita eteenpäin ei ole tiedossa. Viime kesästä lähtien on odotettu, että tilanne ratkaistaisiin.
Muutama nosto:
1. Onko järkeä ajaa asumisoikeutta alas, ennen kuin uusi vaihtoehto on tiedossa? Miten tämä eroaa Nokian ns. stephenelopeista ? Miksi siirtymisaikaa ei voi määrittää selkeästi? Tässä voisi Rakennuslehti tehdä osansa ministerin kovistelussa.
2. ARAlta puuttuu käyttösuunnitelma, joka on tällä hetkellä n. 3-4 viikkoa myöhässä verrattuna ns. normaalivuoteen. Miksi ARA ei tiedota tästä mitään, miksi YM ei tiedota? Nyt annetaan vain todella ylimalkaisia aikamääreitä.
3. Käyttösuunnitelman puute on mitä ilmeisemmin johtanut ARAssa täyteen halvantumisen tilaan, sillä hankkeita ei juuri käsitellä ilman tietoa mitä on käytettävissä mihinkin. Tämä on arvailua, sillä tiedotuslinja on niukka. Aina voi kertoa, että ongelmia on ja kaikki mahdollinen tehdään, jos ei mitään muuta ole kerrottavissa.
4. Asumisoikeusjärjestelmän tulevaisuuskuva on johtanut siihen, että osa isoista toimijoista on tyhjentänyt pöytälaatikoista kaikki mahdolliset hankkeet ARAan. Tämä tarkoittaa, että hakijoilta on tullut n. 5 vuoden hankkeet sisään kerralla. Miksi ARA ei ole ohjeistanut näitä toimijoita, kun tilanne on kuitenkin nähty ajoissa? Miksi ARA ei tällä hetkellä tee esikarsintaa? Toimijoita voi esimerkiksi velvoittaa valitsemaan kymmenestä hankkeesta 2-3 (mikä vastaa monella n. normaalivuoden hankevalintaa) ja laittaa muut odottavaan tilaan. On puhdasta typeryyttä ja saamattomuutta YM:n osalta, jos tällaisen näennäisesti poikkeuksellisen tilanteen annetaan vaikuttaa käyttösuunnitelmaan vahvistamiseen ja operatiiviseen toimintaan.
5. Asumisoikeusjärjestelmän tulevaisuuskuva on myös johtanut siihen, että viime vuoden lopulla hankkeita on ilmeisesti odotettu ARAssa vuodenvaihteen yli, että nähdään mihin kokonaistilanne kehittyy asumisoikeutta koskien annetun määräpäivän puitteissa (2023 loppu). Tämä tarkoittaa, että sisällä on useita kuukausia vanhoja hakemuksia, joille ei ole tehty mitään käsittelyn osalta, nyt odotetaan lisää. Jälleen avoimempi tiedotus olisi tässä huomattava parannus.
6. Pidemmän päälle: poliittista uskottavuutta ja hyväksyttävyyttä lisäisi, kun joku valtapuolueista viitsisi avoimesti selvittää, mistä tämä asumisoikeuden lopettava kirjaus on ylipäätänsä ilmestynyt hallitusohjelmaan kaikkien etujärjestöjen ja jopa äänestäjien ohi ja yllätykseksi?
Eteenpäin päästään pienillä askelilla, keskustelulla, suunnittelulla ja pitämällä tilanne mahdollisimman vakaana. Myös aiempien mielipiteiden ja tavoitteiden muuttamisessa on viisautta. Nyt vaikuttaa siltä, että poliittinen järjestelmä, ARA jopa monet rakennuttajista ovat toimintansa puolesta enemmän osa ongelmaa kuin ratkaisua.