Kokeile kuukausi maksutta

Espoon historian suurin katuhanke valmistuu

Espoon historian suurin katuhanke avataan ensi viikolla. Katuhankkeeseen  sisältyi Turvesolmun eritasoliittymä ja Turveradantien yhteys Sinimäentieltä Nuijalantielle sekä Turveradantien ja Mankkaanlaaksontie rakentaminen Sinimäentieltä Koivu-Mankkaantielle. Uuden pääkatuyhteyden pituus on noin kolme kilometriä ja sen liikennemääräksi arvioidaan noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kokonaisuudessaan urakka tuli maksamaan 26 miljoonaa euroa.

Espoon historian suurin katuhanke avataan ensi viikolla. Katuhankkeeseen  sisältyi Turvesolmun eritasoliittymä ja Turveradantien yhteys Sinimäentieltä Nuijalantielle sekä Turveradantien ja Mankkaanlaaksontie rakentaminen Sinimäentieltä Koivu-Mankkaantielle. Uuden pääkatuyhteyden pituus on noin kolme kilometriä ja sen liikennemääräksi arvioidaan noin 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kokonaisuudessaan urakka tuli maksamaan 26 miljoonaa euroa.

Uusi katuyhteys parantaa  yhteyksiä Espoosta Helsinkiin, kun Turveradantie yhdistetään Turunväylään Turvesolmun eritasoliittymällä. Eritasoliittymästä on rampit pelkästään Helsingin suuntaan. Joukkoliikenteelle on omat bussirampit.

Turveradantie parantaa yhteyksiä myös Espoon eri kaupunginosien välillä: se muodostaa kokonaan uuden poikittaisyhteyden Pohjois-Tapiolasta ja Mankkaalta Leppävaaraan.

”Hanke kehittää Espoon sisäistä pääkatuverkostoa maantieverkoston rinnalla”, sanoo rakennuttajapäällikkö Hannu Lehtikankare Espoon kaupungin teknisestä keskuksesta.

Uutta maankäyttöä

Uudet yhteydet mahdollistavat maankäytön kehittämisen Nuijalan ja Turvesuon alueilla. Niille on kaavailtu uusia liike- ja toimistorakennuksia.

Myös ulkoilijat ja kevyt liikenne hyötyvät uusista reiteistä. Turunväylän yli rakennetaan uusi ulkoilu- ja latureitti, ja Turveradantien varteen avautuu uusi suora pyöräilyn seutureitti Leppävaaran ja Matinkylän sekä Olarin välille. Kevyen liikenteen väylää rakennetaan myös koko uuden Turveradantien pituudelta.

Urakassa oli omat haasteensa. Rakentamaan jouduttiin vanhan kaatopaikan päälle, mikä vaati kallista maaperän puhdistusta. Luonnostaan pehmeä maaperä vaati myös stabilointitöitä. Vanha-Mankkaantiellä katulinjan alle jäi vanha juoksuhauta, ja paikalla tehtiin museologisia tutkimuksia. Siltoja jouduttiin rakentamaan vilkkaan liikenteen ehdoilla.

Katuhankkeen suunnittelivat Ramboll Finland Oy ja Sito Oy, valvonta oli Sweco PM Oy:llä ja pääurakoitsija oli Lemminkäinen Infra Oy. Suunnittelu ja toteuttaminen tapahtui yhteistyössä Uudenmaan ELY-keskuksen ja Liikenneviraston kanssa

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Espoon historian suurin katuhanke valmistuu”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat