Suunnittelu Rakentaminen Uutiset Katja Kuokkanen / HS 4 kommenttia

Helsinkiä valloittavasta liito-oravasta on koitumassa ”vaikea ongelma” kaupunkibulevardeille: ”Tämä olisi ollut mahdotonta ennakoida”

Tiukasti suojellut liito-oravat leviävät Helsinkiin ennakoitua nopeammin, selviää uusimmat liito-oravien levinneisyyskartoista.

Suojellun liito-oravan leviäminen naapurimetsikköön yllätti Helsingin Marttilassa asuvan Eija Nikkasen. Hän ei toivo tiivistä rakentamista kotinsa tuntumaan mutta ei myöskään pidä järkevänä rakentamisen estymistä liito-oravien takia. Kuva: Rio Gandara / HS

Kaupunkimaisen sykkeen vieminen moottoriväylien varteen on saamassa uuden kolauksen Helsingissä. Liito-oravien nopea levittäytyminen lännestä Helsinkiin on osoittautumassa merkittäväksi hidasteeksi sisääntuloväylien bulevardisoinnissa.

Tiukasti lailla suojeltu laji on levittäytynyt Helsinkiin sellaista tahtia, ettei sitä ole ympäristöasiantuntijoiden mukaan osattu riittävästi ennakoida bulevardien suunnittelussa. Bulevardisointi tarkoittaa moottoriväylien muuttamista asuinkaduiksi.

Bulevardit ovat osa Helsingin lähivuosikymmenten rakentamista ohjaavaa uutta yleiskaavaa. Yleiskaava on hankaluuksissa ilman liito-oraviakin. Siitä on useiden valitusten takia käynnistymässä uusi oikeuskäsittely korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Vihdintiellä uusia alueita

Erityisesti Vihdintieltä on tänä keväänä löytynyt runsaasti uusia liito-oravien alueita.

Helsinki on aloittamassa bulevardisoinnin nimenomaan Vihdintiestä ja Tuusulanväylästä. Kyseiset väylät ovat Itäväylän ohella ainoat niistä seitsemästä Helsinkiin johtavasta sisääntulotiestä, joiden bulevardisointia ei kielletty helmikuussa Helsingin hallinto-oikeudessa.

Yksi uusista liito-oravan havaintopaikoista on Marttilan viereisessä metsikössä Kaupintien varressa. Kuva: Rio Gandara / HS

Suojeltu liito-orava on tuoreen kartoituksen perusteella levittäytynyt nimenomaan ensin bulevardeiksi suunniteltujen moottoriväylien varteen. Havainnot ovat kaksinkertaistuneet verrattuna kahden vuoden takaiseen kartoitukseen.

”Vihdintien varsi nuuskittiin erityisen tarkkaan. Kyse on nimenomaan muuttuvasta maankäytöstä. En tiedä, millainen vääntö siitä tulee, mutta Vihdintie on ongelmallisin bulevardisoinnin kannalta”, sanoo kartoituksen tehnyt Esa Lammi Ympäristösuunnittelu Envirosta.

Laajin liito-oravien alueista Helsingissä on Keskuspuisto, jonka oravahavainnot ulottuvat Tuusulanväylän varteen.

”Kaupungin virkamiehet ovat pulassa”

Vihdintien varret Haagan liikenneympyrästä Kaupintielle olisi tarkoitus rakentaa tiiviiksi kerrostalojen riveiksi. Keskustasta bulevardikaupungin halki Pohjois-Haagaan kulkisi pikaraitiotie.

Kaupintien pohjoispuolella Marttilassa yli kolme vuosikymmentä asuneelle Eija Nikkaselle uudet naapurit ovat jääneet tuntemattomiksi. Yksi uusista liito-oravien havaintopaikoista on Nikkasen kotikadun Korsutien toisella puolella rehevässä metsikössä.

Liito-oravat ovat paikallaan viihtyviä asukkaita. Sekä koiras että naaras elävät ikänsä alueella, jonne ovat asettuneet ensimmäisen elinvuotensa syksyllä. Niitä voi silti olla vaikea havaita, sillä ne liikkuvat pääasiassa öisin.

Liito-oravien levinnäisyys.

Mutta voiko liito-orava estää uusien kotien rakentamisen asuntopulasta kärsivään Helsinkiin?

”Se on vaikea kysymys. Koska asun täällä, haluan säilyttää nykyisen rauhan, mutta mies ei todellakaan sietäisi tällaisia liito-oravajuttuja. Hän on insinööri ja rakentanut ikänsä”, Nikkanen sanoo.

Harvinaisia lajeja pitää Nikkasen mielestä suojella, mutta silti hänestä on hyvä kysymys, millä hinnalla.

”Kaupungin virkamiehet ovat pulassa, kun joutuvat miekkailemaan luonnonsuojelulain kanssa. Liito-orava mahtuu tänne kyllä, mutta ei se voi estää kaupungin järkevää kehittämistä”, Nikkanen sanoo.

”Pesäpuilla on tiukka lain suoja”

Liito-oravan levittäytymistä Helsinkiin ei juuri huomioitu yleiskaavan tekovaiheessa. Lajin olemassaoloa ei kuitenkaan voi sivuuttaa, sillä Euroopan luontodirektiivi ja luonnonsuojelulaki suojaavat liito-oravaa tarkasti.

Lisääntymis- ja levähdyspaikkoja ei saa hävittää eikä heikentää. Elinpiirin keskeisten ydinalueiden metsien tilaa ei saisi muuttaa. Rakentamisessa on turvattava pesäpuiden ympäristö ja liito-oravan liikkuminen.

Lajin elinpiirit on kaupungin ympäristöpalveluiden ympäristötarkastajan Raimo Pakarisen mukaan niin yksityiskohtainen kysymys, ettei sellainen nouse esiin ylätason kaavoitusta suunniteltaessa.

”Varsinkin, kun laji levittäytyy ja runsastuu näin nopeasti. Tämä olisi ollut mahdotonta ennakoida”, Pakarinen sanoo.

Liito-oravan levittäytymistä Helsinkiin ei juuri huomioitu yleiskaavan tekovaiheessa.

Samoin arvioi kaupungin yleiskaavatyötä valvovan Uudenmaan ely-keskuksen johtava asiantuntija Ilpo Huolman.

”Se ei tarkoita, etteikö oravaa olisi täysmääräisesti huomioitava. Erityisesti pesäpuilla on tiukka lain suoja”, Huolman sanoo.

Liito-orava sopeutuu kaupunkimaisiin oloihin

Liito-oravien kannalta on olennaista jättää rakennusmassaan kulkuaukkoja ja bulevardin ylitysmahdollisuus. Oravien tulee päästä liikkumaan rakennetun alueen läpi puustoa pitkin, eikä niitä saa jättää pussiin tai yhden kulkureitin varaan.

Näitä yhteyksiä ei lain mukaan saa heikentää, eikä bulevardinvarsia siksi voi täyttää talolla talon perään.

”Tornitaloja ei haluta. Siksi noilla rakentamisen tehokkuustavoitteilla ei pysty säilyttämään kovin monta liito-oravan kulkuyhteyttä. Tämä on vaikea ongelma, josta on kokemusta Espoosta”, ympäristöpalveluiden Pakarinen sanoo.

Liito-orava sopeutuu hyvin kaupunkimaisiin oloihin. Helsinkiläisoravien levinneisyysraja on tuoreen kartoituksen perusteella Lahdenväylä. Sen itäpuolelta havaintoja ei ole.

Laji on siis jo pystynyt ylittämään esimerkiksi Tuusulanväylän. Siksi Vihdintielläkin on Pakarisen mukaan mahdollisuus onnistua sovittamaan oravareitit uusien talojen väleihin.

”Bulevardisoidulla väylällä on katupuita, toisin kuin moottoriväylien keskellä. Siksi bulevardi on moottoriväylää helpompi ylittää”, hän sanoo.

Keskustelu artikkelista: 4 kommenttia

  • Ei liito-orava ole Helsingin Vihreille mikään ongelma. Puolue on tullut joka tapauksessa jo niin kauas Koijärveltä, etteivät mokomat luonnonsuojelulliset näkökulmat tietenkään vaikuta millään tavalla heidän ihmiskanahäkkifantasioihinsa. Joten ei kun betonilaatikkodystopiaa maksimitiheydellä pystyyn vaan ja liito-oravat jyrään, koska ilmasto ad nauseum ja tavallisen keskiluokkaisen suomalaisen elämäntaparikos ihmiskuntaa vastaan!

    Vastaa
  • Tolkun ihminen

    Olisiko nyt niin että liituri tarjoaa kohtuullisen kunniallisen väylän vetäytyä koko täysin päättömästä ja maailmalle vieraasta bulevardihömpötyksestä. Vihreät saisivat vielä irtopisteitä kun asian kuitenkin pitäisi kuulua sen ydinarvoihin (vaikka käytännöstä voi olla montaa mieltä).

    Toivotaan näin. Koko bulevardisekoilu on toistaiseksi maksanut vain rahaa, vielä ei ole tehty mitään peruuttamattomia virheitä. Parempi tässä vaiheessa kuin sitten kun ne unelmahöttökahvilat seisovat tyhjillään marraskuisessa sateessa kehä ykkösen ja Tuusulanväylän risteyksessä. Sitten kun ei enää ole paluuta.

    Vastaa
  • Nyt taisi liito-orava osua vihreiden omaan otsaan.

    Vastaa
  • Nämä otsakkeet ovat ihan väärinpäin..”Liito-
    orava..esti rakentamisen” ..pitäisi olla niin että ”Rakentaminen estää liito-oravan..” Luontovastaisuus näkyy meissä syvästi siinä
    miten käytämme sanoja ja manipuloimme muita ihmisiä ja itseämme.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia