Rakennesuunnittelija Antti Herrainsilta polkaisi pääkaupunkiseudulta Pariisiin – yhden päiväetapin pituus oli noin 200 kilometriä
Rakennuttajakaaressa rakenne- ja korjaussuunnittelijana työskentelevä Antti Herrainsilta polki pääkaupunkiseudulta Pariisiin Rynkeby-joukkueessa.

Jos joku olisi ehdottanut tällaista reissua Antti Herrainsillalle vielä 3–4 vuotta sitten, olisi mies kuitannut asian olankohautuksella. Viime kesänä hän kuitenkin oli keulajoukoissa, kun Team Rynkeby – God Morgon Espoo lopetti oman 1200 kilometrin urakkansa heinäkuun alussa Pariisiin.
Ja kaiken kukkuraksi homma koukutti sen verran, että Herrainsilta on parhaillaan koostamassa uutta Vantaan Rynkeby-joukkuetta kesän 2020 koitokseen. Ensi vuonna Suomesta on mukana yhteensä kahdeksan joukkuetta.
Vuonna 2018 Team Rynkeby – God Morgon keräsi liki 9,5 miljoonaa euroa vakavasti sairaiden lasten avuksi Tanskassa, Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Färsaarilla ja Islannissa. Tästä summasta lahjoitettiin Suomessa Sylva ry:lle noin 266000 euroa ja Aamu Säätiölle noin 620400 euroa
”Toki tämä on liikunnallinen haaste, mutta kyllä lasten auttaminen ajaa sen edelle”, Herrainsilta vakuuttaa.
Alussa usko koetuksella
Rakennuttajakaaressa rakenne- ja korjaussuunnittelijana työskentelevä Herrainsilta oli tehnyt tuttavuutta kaksipyöräisten kanssa aiemminkin mutta oli pitäytynyt pitkälti kevyissä sunnuntailenkeissä.
”Vaimo on pyöräilyharrastaja, mutta itse en jaksanut juurikaan innostua yli 20 kilometrin lenkeistä. Kiipeily ja perinteinen punttisali tuntuivat mielekkäämmältä liikunnalta”, 31-vuotias Herrainsilta muistelee.
Rynkeby-reissuun hän päätti lähteä mukaan vaimonsa ja kaveriporukan houkuttelemana. Urheilumiehenä hän uskoi selviävänsä siitä perinteisellä äijämentaliteetilla – jos matkan ovat polkeneet muutkin mattimeikäläiset, niin miksen sitten minäkin.
”Täytyy kyllä tunnustaa, että vuosi sitten syksyllä ensimmäisten spinning-treenien aikana tulin pohtineeksi, olikohan tämä sittenkään järkevää.”
Harjoitus tekee kuitenkin mestarin, ja pikkuhiljaa reidet, pohkeet ja pakarat alkoivat kestää rajumpaakin rääkkiä.
”Kun keväällä sitten päästiin ulos ja maanteille, fiilis oli jo katossa”, hän muistelee.
Pyörän päältä näkee paljon
Ennen juhannuksen jälkeistä starttia Pariisin suuntaan joukkue ehti polkea muutaman pidemmän pyöräilytapahtuman kotimaassa. Kevään aikana ryhmäajoa joukkueelle kertyi noin 2500 kilometriä.
”Tuollainen 4–5 tunnin pyörälenkki on yksin aikamoista taivallusta, mutta joukkueena ja vetäjää vaihtamalla matka taittuu yllättävän kitkattomasti.”
Samalla periaatteella poljettiin myös Pariisiin. Yhden päiväetapin pituus oli noin 200 kilometriä.
”Toki 1200 kilometriä viikossa voi tuntua ensi kuulemalta hurjalta urakalta, mutta reissusta selvittiin ilman vammoja ja haavereita. Normikuntoinen selviää siitä ihan kunnialla”, Herrainsilta kannustaa.
Parhaillaan mies treenaa jo ensi kesän reissua varten. Samalla aiemmat lempparilajit ovat saaneet antaa kalenterista tilaa kaksipyöräisen kelaamiselle.
”Pyöräilyssä oikeastaan yhdistyvät kaikki minulle tärkeät asiat. Tarjolla on vauhtia, komeita maisemia ja myös korkeita paikkoja. Työasiat jäävät kiitettävästi taka-alalle, mutta joskus ne tulevat myös sananmukaisesti vastaan, kun kohdalle osuu hiljattain omalla suunnittelupöydällä ollut työmaa.”
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Rakennesuunnittelija Antti Herrainsilta polkaisi pääkaupunkiseudulta Pariisiin – yhden päiväetapin pituus oli noin 200 kilometriä”