Talotekniikkayritykset ostavat nyt uutta osaamista

Kasvuhakuiset talotekniikka-alan yritykset tekevät nyt yrityskauppoja, joiden taustalla vaikuttavat digitalisaatio ja uudet palveluliiketoimintamallit. Yritykset uivat vastavirtaan, jos vertailukohtana käytetään muun maailman väheneviä yrityskauppoja.

Lokakuussa avatussa kauppakeskus Triplassa K-Supermarketin kylmälaitteet edustavat alan uusinta energiatehokkuutta ja myymälätekniikkaa. Kuva: Kati Raivonen.

Konsulttiyhtiö Boston Consulting Groupin mukaan suomalaisten kaikkien yrityskauppojen yhteenlaskettu arvo kaksinkertaistui vuonna 2018 edellisvuoteen verrattuna. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla on tehty arvossa mitattuna suurempia kauppoja kuin viime vuonna.

”Kasvuhakuiset yritykset hakevat markkinaosuuttakin, mutta osassa viimeaikaisia hankintoja näen talotekniikkafirman tekemän kaupan syyksi yrityksen pyrkimyksen kokonaistoimittajaksi ja tarjooman täydentämisen puuttuvalla palikalla, esimerkiksi jäähdytyksellä tai energiatehokkuusosaamisella”, LVI-Teknisten urakoitsijoiden (LVI-TU) ry:n toimitusjohtaja Jari Syrjälä kertoo.

Syrjälän arvion mukaan kasvussa ovat myös rakennusyhtiöiden tekemät hankinnat, jotka vaikuttavat kuin paluulta 1980-luvulle. Silloin jokaisella rakennusyhtiöllä piti olla oma talotekniikkaosasto tai -tytäryhtiö.

Lisää jäähdytysosaamista

Talotekniikkajätti Caverion ilmoitti lokakuun lopussa ostavansa kylmäteknisten ratkaisujen liiketoiminnan Huurre Groupilta. Kylmätekniikka on jäähdytyksen erikoisalue, joka vaatii erityisosaamista.

Ostettu liiketoiminta täydentää Caverionin jäähdytyspalveluita entisestään viime vuonna toteutuneen Jetitekin yritysoston jälkeen.

”Palveluliiketoiminta on ennustettavaa ja toistuvaa ja tekee mahdolliseksi ristiinmyynnin asiakkaille. Lisäksi saamme pitkäaikaisia asiakkuuksia esimerkiksi elinkaarihankkeiden kautta”, Caverionin toimitusjohtaja Ari Lehtoranta kertoi yhtiön pääomamarkkinapäivässä marraskuun alussa.

Huurteen kylmätekninen osaaminen tuo Caverionille uusia mahdollisuuksia rakennetun ympäristön energiatehokkaiden ja ympäristöystävällisten ratkaisujen suunnittelemisessa sekä toteuttamisessa. Yrityskaupan taustalla vaikuttavat esimerkiksi lainsäädännön tuomat muutokset kylmäaineiden käytössä. EU-tason F-kaasuasetus kieltää ympäristölle vaaralliset kylmäaineet, ja kylmä- ja ilmastointilaitteiden ympäristötaakkaa pitää pienentää vuoteen 2030 mennessä.

”Pelkästään Suomessa on arvioitu vähittäiskaupan investointitarpeeksi vuoteen 2030 mennessä noin miljardi euroa. Jäähdytys on erittäin kriittinen osa esimerkiksi datakeskusten tai vaikkapa vähittäiskauppojen toimintaa”, Lehtoranta sanoo.

Palveluita ja laitevalmistusta

Myös talotekniikkayhtiö Assemblin ilmoitti lokakuussa yrityskaupasta, kun se ilmoitti ostaneensa Suomen Kylmäpisteen liiketoiminnat.

”Tämä yrityskauppa vahvistaa markkina-asemaamme jäähdytysalalla erityisesti julkishallinnon ja teollisuuden puolella”, Assemblinin toimitusjohtaja Magnus Eriksson kertoi kaupan jälkeen.

Laitevalmistajien yrityskaupoissa Suomen Kylmäliikkeiden liiton toimitusjohtaja Mika Kapanen nostaa yrityskauppaesimerkiksi toukokuussa Koja-Yhtiöiden tekemän kaupan, jossa Koja-konserni osti jäähdytykseen erikoistuneen Chiller-konsernin ja yhdistää kummankin yhtiön teknologiaosaamisen.

”Uskomme jäähdytyksen ja ilmanvaihto-osaamisen yhdistämisellä kansainväliseen kasvuun”, Kojan hallituksen puheenjohtaja Jorma Aalto sanoi kaupan jälkeen.

Älykkäät ratkaisut kasvuun

Alkukesästä sairaalaympäristöjen talotekniikkaan erikoistuneen Calton ostaneen Quattro Mikentin toimitusjohtaja Kimmo Liukkonen sanoi, että talotekniikan älykkäät ratkaisut sekä kumppanuuspohjaiset sopimusmallit edellyttävät uutta osaamista sekä urakoitsijoilta että kiinteistönomistajilta.

”Yrityskauppa vahvistaa asemaamme sairaaloiden sekä teollisuuden puhdastilojen talotekniikkaurakoitsijana sekä korjaamisessa ja huollossa”, Liukkonen kertoo.

Caverionin Lehtorannan mukaan digitalisaation hyödyntäminen on lähtenyt vauhdilla eteenpäin.

”Näen tilanteen samantyyppisenä kuin gsm-puhelimen alkuvaiheessa. Luvassa on siis räjähdysmäisen nopeaa kasvua.”

Esimerkiksi Caverionissa on viime aikoina panostettu vahvasti digitaalisen alustan rakentamiseen, ja se julkistikin loka–marraskuun vaihteessa pilvipalveluun perustuvan SmartView-kiinteistöhallintaportaalin. Lisäksi yhtiö on ostanut esimerkiksi digitaalisiin pelastussuunnitelmiin erikoistuneen yrityksen.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Talotekniikkayritykset ostavat nyt uutta osaamista”

  1. Automaatiolaitteiden epäsopivuussekamelska vain pahenee, näillä omasta mielestään älykkäillä ratkaisuilla, joilla tähän mennessä ei ole saatu edes autohallin valoja ajastettua.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi