Rakennusliikkeiden kansainväliset hankinnat menivät uusiksi, kun Espanjassa, Italiassa ja Kiinassa tehtaat suljettiin

Kun laattoja ja kylpyhuone-elementtejä ei saa Italiasta, teräspalkkeja Romaniasta ja infran erikoistuotteita Espanjasta, ovat rakennustyömaat pulassa. Murheista pienimpiä on, että Olympiastadionin avajaiset pidetään ilman mondo-päällystettä.

Rakennustyömaille vain osa materiaaleista tulee Suomesta. IV-koneet, sisustustuotteet, kylpyhuone-elementit tai terästuotteet on voitu tilata maista joissa tehtaat ovat nyt kiinni.

Kansainvälisten hankintojen lisääminen on ollut rakennusliikkeiden keino parantaa kilpailukykyään. Koronavirus osoitti tämän haavoittuvuuden. Aluksi  ongelmia oli Kiinasta ja nyt myös Italiasta ja Espanjasta hankittavien tuotteiden osalta.

Suurilla rakennusliikkeillä on jo vaihtoehtoisia hankintasuunnitelmia siltä varalta, että poikkeustila jatkuu pitkään.

”Esimerkiksi iv-koneita ja laattoja ei nyt kannata tilata Italiasta eikä ottaa työntekijöitä ulkomailta. Kotimaisen työvoiman arvo voi kasvaa aliurakkaneuvotteluissa”, sanoo NCC:n työpäällikkö Kimmo Kärkkäinen OOPSin työmaalla.

Kaikissa tuontituotteissa viivytykset eivät ole vielä realisoituneet

”Uhkat ovat kuitenkin niin ilmeisiä, että haemme koko ajan vaihtoehtoisia toimittajia eri tuoteryhmiin. Erityisen tärkeää on varautua viivytyksiin sellaisissa toimituksissa, joissa korvaavia vaihtoehtoja on vaikea nopeasti löytää. Esimerkiksi teräsrakenteisiin liittyy yleensä projektikohtaista kokoonpanoa myös valmistajan tehtaalla”, YIT Suomen hankintapäällikkö Teemu Takala toteaa.

Jatken hankintajohtaja Seppo Kopsa arvioi, että työmaat pärjäävät korkeintaan kaksi kuukautta ilman dramaattisia aikatauluongelmia.

Perusrakennustarvikkeiden toimituksissa ei toistaiseksi ole ollut vaikeuksia juuri millään työmaalla, koska paljon tuotteita valmistetaan Suomessa. Huolella laaditut aikataulut saattavat kuitenkin mennä täysin uusiksi, jos yksikin keskeinen tuote puuttuu työmaalta.

”Kriittisimpien työvaiheiden valmistumisen pyrimme joka tapauksessa varmistamaan. Siinä tosin joudutaan tinkimään optimaalisesta työvaiheistuksesta”, pohtii Lujatalon hankintapäällikkö Pasi Vehviläinen.

Rajoilla ruuhkia

Logistiikkaketjun toimivuuteen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Rajojen laittaminen kiinni aiheuttaa päivien viivytyksiä kumipyöräliikenteeseen. NCC:n toimistotalohankkeessa ongelmaksi tuli teräspalkkien saanti Romaniasta, kun edes halukkaita kuskeja ei tahtonut löytyä.

”Rajojen laittaminen kiinni aiheuttaa joka tapauksessa useiden päivien viivytyksiä kumipyöräliikenteeseen Euroopassa, koska rajoilla on tavallista enemmän ruuhkaa. Useimmiten logistinen ketju on valmistavan tehtaan vastuulla, mutta tässä tilanteessa vastaanottajankin on hyvä olla aktiivinen, jotta yhdessä tavarantoimittajan kanssa löydettäisi mahdollisimman vähän viivytyksiä aiheuttava ratkaisu”, Takala toteaa.

Eniten ongelmia on Italiasta ja Espanjasta hankittavissa tuotteissa, sillä siellä tehtaat ovat seuraavat kaksi viikkoa kiinni eikä asentajiakaan nyt saa Suomen.

”Olympiastadionilla juoksuradan päällyste ei valmistune elokuun avajaisiin, sillä vaikka Mondo-rullat saataisiin pääsiäisviikolla työmaalle, italialaiset asentajat eivät pääse ajoissa työmaalle karanteenin ja kiinni menneiden rajojen vuoksi”, projektipäällikkö Jukka Lallo Helsingin kaupungilta kertoo.

Italialaisia laattoja ei nyt valmisteta

Tero Takala pitää kiperänä useimpien sisustusmateriaalien saatavuutta, koska Italia ja Espanja ovat sisustustuoteryhmissä kivituotteista laminaatteihin johtavia valmistusmaita. Laattapisteen ja Pukkilan laatoistakin osa tulee Italiasta.

”Vakioituneiden laattamallistojen kotimaiset keskusvarastot kestänevät muutaman viikon toimituskatkon. Sen sijaan jos asuintalokohteen loppuasiakas eli asukas on halunnut jonkin räätälöidyn ratkaisun, joka hankitaan tietyltä tehtaalta, viivytyksiä saattaa olla odotettavissa”, SRV:n hankintapäällikkö Teemu Koskinen sanoo.

SRV:n uuden strategian mukaan kansainvälisiä hankintoja piti lisätä. Tampereen Kansi -hankkeeseen se ei onneksi ehtinyt vaikuttaa.

SRV:n Kansi & Areena -työmaa joutui muuttamaan runkotöiden vaiheiden järjestystä, kun tuli tieto, ettei Italiasta saada tilaelementtejä ainakaan kahteen viikkoon. Näitä tuotteita on vaikea korvata toisten valmistajien tuotteilla, koska tilaelementtien mitoitus on kohdekohtaista.

”Kylpyhuone-elementit ovat kieltämättä yksi kriittisimpiä tuotteita. Niistä on nyt pulaa. Useimmille italialaisen brändin mukaisille kylpyhuonetuotteille löytyy onneksi vaihtoehtoisia valmistajia esimerkiksi Portugalista ja Turkista”, Jatken Seppo Kopsa katsoo.

Hän kertoo yhtiössä jo laaditun ”Plan B ja Plan C” siltä varalta, että tavaratoimitustilanne vaikeutuu epidemian mahdollisesti jatkaessa kulkuaan vielä kuukausien kuluttuakin. Mihinkään hamstraukseen hän ei kuitenkaan katso vielä olevan aihetta.

”Vaikka tavaraa monissa tapauksissa nyt saisikin ylimäärin, on parempi vaihtoehto varata työmaille myöhemmin tarvittavat tuotteet korvamerkittyinä ja pitää niitä sitten tehtaiden ja logistiikkafirmojen varastoissa. Työmaalla pitkään makuuttaminen altistaa turhaan vaurioille, ehkä varkauksillekin”, Kopsa sanoo.

Kiskoja ei saa Espanjasta

Vaikeasti korvattavia tuotteita on myös ratarakentamisessa, esimerkiksi Riihimäki-Pasila -osuudella, jotta Destian työt ovat alkamassa.

”Aivan alussa ei vielä tarvita sähköistykseen liittyviä tai muita erikoistuotteita. Kun niitä tarvitaan, olemme aika lailla riippuvaisia koronatilanteesta valmistusmaissa – sikäli kuin työmaat täällä pystyvät jatkamaan keskeytyksettä. Esimerkiksi kiskot on tilattu Espanjasta, jossa tulee todennäköisesti olemaan valmistusruuhkaa, kun tehtaiden kiinniolojakso loppuu”, sanoo Destian hankintapäällikkö Asko Heikka.

Heikan mukaan lyhyellä aikavälillä ei ole mahdollista hankkia vaihteita Euroopan ulkopuolelta, sillä tämä vaatisi Väyläviraston hyväksynnän.  Kiskoja voi saada nyt myös Kiinasta, mutta parhaassakin tapauksessa toimitusajat ovat pitkiä.

Vaihteet suomalaisille radoille valmistetaan lähes yksinomaan Euroopan maissa. Kokoaminen kotimaassa hyväksytyistä, muualla valmistetuista osista voisi Heikan mukaan olla periaatteessa mahdollista.

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Rakennusliikkeiden kansainväliset hankinnat menivät uusiksi, kun Espanjassa, Italiassa ja Kiinassa tehtaat suljettiin”

Vastaa