Sörkan spora ja Karaatti saivat Helsingin uudet raitiotieurakat

Samassa yhteydessä toteutetaan myös katualueita, pyöräilybaana sekä katuinfraa mm. Hermannin rantatiellä.

Helsinki satsaa lähivuosina vahvasti raitiotieyhteyksiin. Syksyllä 2024 kiskot yhdistävät mm. Kalasataman ja Pasilan. Kuva: Helin & Co

HKL on valinnut urakoitsijat Kalasatamasta Pasilaan -hankkeeseen, joka sisältää Kalasataman ja Pasilan välille rakennettavan raitiotien sekä muun muassa katualueita.

Allianssimallilla toteutettavan hankkeen ensimmäisestä osakokokonaisuudesta vastaa Sörkan spora. Siinä ovat mukana Destia, Destia Rail, Sweco Infra & Rail ja WSP Finland alihankkijoinaan Sweco Rakennetekniikka, Sweco PM, Sweco Ympäristö ja Destia Engineering.

Toisesta osakokonaisuudesta vastaa Karaatti, jossa ovat kumppaneina GRK Infra, GRK Rail ja AFRY Finland. Alihankkijoina ovat FLOU ja Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä.

 HKL vastaa hankkeen ohjauksesta yhteistyössä kaupunkiympäristön muiden tilaajatahojen kanssa.

Liikenne käyntiin syksyllä 2024

Hankkeen kehitysvaihe käynnistyy huhti-toukokuun vaihteessa.  Silloin suunnitellaan allianssikokonaisuuden lopullinen sisältö ja toteutus sekä määritetään tavoitekustannus ja kannustinjärjestelmä. Toteutusvaiheeseen siirtymisestä päätetään keväällä 2021.

Valmistuessaan uusi raitiotieyhteys tarjoaa sujuvan yhteyden reitille Nihti-Kalasataman metroasema-Vallilanlaakso-Pasila ja yhdistää olemassa olevat raitiotie-, metro- ja lähijunaverkot toisiinsa.

Uuden raitiotien yhteydessä toteutetaan myös liittyviä hankkeita, kuten katualueita Nihtiin ja pyöräilybaana Vallilanlaaksoon sekä parannetaan nykyistä katuinfraa mm. Hermannin rantatiellä. Liittyvien hankkeiden laajuus ja osuus hankekokonaisuudesta tarkentuu hankkeen kehitysvaiheessa.

Tavoitteena on aloittaa raitiovaunuliikenne Kalasatamasta Pasilaan syksyllä 2024.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Sörkan spora ja Karaatti saivat Helsingin uudet raitiotieurakat”

Vastaa