Tikkurilan tulos harppasi kuluttajamyynnin ansiosta – liiketulos paranee viime vuodesta

Koronaviruspandemia jarrutti ammattilaismyyntiä, mutta lasku jäi lopulta prosenteissa yksinumeroiseksi. Ammattilaismaalien osalta kysyntä elpyi selvästi kesäkuussa.

Tikkurilan tuotteet kävivät kaupaksi myös koronakuukausina. Etenkin ulkomaaleilla oli kesän tullen menekkiä.

Maaliyhtiö Tikkurilan tulos ennen veroja suureni huhti-kesäkuussa yli 60 prosenttia. Sitä tuki etenkin kuluttajamyynnin elpyminen. Liikevaihto ja -tulos kasvoivat ennakkotietojen mukaisesti ja yhtiö palautti koko vuoden ohjeistuksensa ennalleen.

Tikkurilan tulos ennen veroja nousi 34,3 miljoonaan euroon vuotta aiemmasta 20,9 miljoonasta eurosta. Ruotsalaisen ennustelupalvelu Infront Datan kokoamassa ennusteessa (mediaani) analyytikot odottivat 32,0 miljoonan euron tulosta ennen veroja.

Osakekohtainen tulos suureni 0,61 euroon 0,37 eurosta, kun odotus oli 0,57 euroa.

Tikkurila kertoi pari viikkoa sitten ennakkotietoja liikevaihdostaan ja liiketuloksestaan ja ne vastasivat analyytikkojen arvioita.

Liikevaihto suureni 171,8 miljoonaan euroon 169,7 miljoonasta eurosta. Oikaistu liiketulos kasvoi 34,7 miljoonaan euroon 23,2 miljoonasta eurosta.

Ulkomaaleilla kova menekki

Yhtiön toimitusjohtaja Elisa Markula sanoo tulostiedotteessa, että maalien kysyntä vaihteli nopeasti ja merkittävästi toisella neljänneksellä Tikkurilan päämarkkinoilla. Tulos oli hänen mukaansa kuitenkin vahva nopean elpymisen ansiosta.

”Kesäkuussa liikevaihto kasvoi 24 prosenttia vuotta aiemmasta”, hän kertoo tulostiedotteessa.

Kannattavuuden parantumisen taustalla oli Markulan mukaan ennen kaikkea toukokuun alussa alkanut poikkeuksellisen kova kuluttajamyynti kaikilla Tikkurilan päämarkkina-alueilla. Sitä nosti myös aktiivinen katehallinta, tehostamiset ja tilapäiset säästöt.

”Kysynnän elpyminen oli vahvinta Suomessa ja Ruotsissa, joissa erityisesti ulkomaalien kysyntä kasvoi poikkeuksellisen paljon.”

Puolet Tikkurilan myynnistä tulee ammattilais- ja teollisuusasiakkailta. Koronaviruspandemia jarrutti ammattilaismyyntiä, mutta lasku jäi lopulta prosenteissa yksinumeroiseksi.

”Ammattilaismaalien osalta kysyntä elpyi selvästi kesäkuussa, erityisesti Puolassa, Ruotsissa ja Suomessa.”

Vahvan alkuvuoden ansiosta Tikkurila palauttaa alkuperäisen kannattavuuttaan koskevan ohjeistuksensa tälle vuodelle. Yhtiö ennakoi, että koko vuoden oikaistu liiketulos paranee viime vuodesta, jolloin se oli 46,4 miljoonaa euroa.

Liikevaihtoa koskevaa ohjeistusta yhtiö ei anna tälle vuodelle, koska odottaa kysynnän heilahtelevan kaikissa asiakasryhmissä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tikkurilan tulos harppasi kuluttajamyynnin ansiosta – liiketulos paranee viime vuodesta”

Jätä kommentti