Suomalaisyritys sopimukseen rautatietunnelin louhimisesta Ruotsiin

Tunneli on osa Göteborgin keskustan alle rakennettavaa uutta ratayhteyttä.

Kajaanilainen Power Mining on solminut sopimuksen Ruotsin Göteborgiin rakennettavan Västlänken-rautatieyhteyden junatunnelin louhinnoista. Urakka sisältää yhteensä 2,2 kilometriä, noin 200 000 kiintokuutiota tunnelin louhintoja. Ne koostuvat huoltotunnelista, kaksiraiteisesta junatunnelista sekä sen vieressä kulkevasta perlastustunnelista.

Power Miningin sekä NCC-WF West link contractors HB -työyhteenliittymän välillä solmittu sopimus sisältää tunneleiden louhinnat, lujitukset, injektoinnit ja louheen lastauksen. Työt ovat jo alkaneet ja louhintojen on määrä valmistua keväällä 2023.

Västlänken on noin kahdeksan kilometriä pitkä uusi ratayhteys Göteborgin keskustassa ja sisältää myös kolme uutta asemaa. Noin kuusi kilometriä Västlänkenistä kulkee tunneleissa. Ajatuksena on siirtää lähi- ja aluejunat kulkemaan omille raiteilleen keskustan alle, jotta kaukojunille jää enemmän tilaa maan päälle. Lisäksi rautatieinfrastruktuurin laajentaminen mahdollistaa tiiviimmän rakentamisen maan päällä.

Västlänkenin rakennustyöt on aloitettu vuonna 2018 ja liikenteen arvioidaan alkavan vuonna 2026.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomalaisyritys sopimukseen rautatietunnelin louhimisesta Ruotsiin”

Jätä kommentti