SRV:n vetämä allianssi voittoon – lentoaseman T2-terminaali on Vuoden työmaa

Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n allianssiprojekti voitti Rakennuslehden Vuoden työmaa -kilpailun.

Vuoden työmaa -kilpailun voittajat asettuivat ryhmäkuvaan pian avattavan T2-terminaalin näyttävän puisen katon alle. (Kuva: Jussi Helttunen)

Vuoden työmaa -raatiin tekivät vaikutuksen sekä terminaalihankkeen vaativuus että se, että työmaa on onnistunut kaikissa tavoitteissaan, myös keskinäisessä yhteistyössään, jota voi pitää avaimena onnistumiseen kaikessa muussakin.

Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelmaan sisältyvä lähes seitsenvuotinen terminaali 2:n eli T2:n laajennus- ja muutoshanke saavuttaa keskeisen etappinsa joulukuun 1. päivänä, jolloin uusi laajennusosa avataan matkustajille.

Allianssin onnistuminen

Työmaakilpailun voittajatyömaata voi pitää myös viestinä rakentamisen ammattikunnalle allianssityöskentelyn onnistumisesta. Työmaalla työskennelleille päätoteuttaja SRV:n ja rakennuttaja Finavian avainhenkilöille kilpailuvoitto on samalla mieltä lämmittävä tunnustus vuosien työstä, jossa olennaista on ollut jatkuva ohjaus ja seuranta.

Allianssi oli nimennyt jo runsaan viiden vuoden takaisessa kehitysvaiheessaan avaintulosalueikseen turvallisuuden, korkean laadun, lentoasematoiminnoille aiheutuvien haittojen minimoinnin ja aseman palvelutason säilyttämisen, aikataulun pitävyyden sekä sidosryhmien ja allianssin välisen hyvän ilmapiirin.

Lue lisää: Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n laajennus ja peruskorjaus on allianssin voimannäyte

Erityisesti vuoden 2019 alkupuolisko oli Finavian projektipäällikkö Tuomo Lindstedtin mukaan kriittinen, koska matkustajamäärät olivat ennätyksellisen suuret ja samaan aikaan liikennealueet siirrettiin vaiheittain uusiin paikkoihin pois työmaan alta. Kaikki eri liikennemuodot olivat koko ajan käytettävissä.

”Ensin purettiin P2-pysäköintihalli ja sen jälkeen käynnistyi rakentaminen. Töiden etenemislogiikka oli erilainen kuin mihin oli tottunut, koska kaikki tapahtui lentoasematoimintojen ehdoilla. Lisäksi hankkeen vaativat ja massiiviset teräsrakenteet ovat tuoneet haastetta tekemiseen, kun ne on asennettu paikoilleen toimivan lentoaseman vieressä”, toteaa SRV:n työmaapäällikkö Jukka Nikkola.

Vastuumatriiisi teki vaikutuksen

Tehtävän vaativuuden voi ymmärtää, kun johdettavana oli puolentuhatta rakentajaa, joista osa keskittyi talonrakentamiseen ja osa infratöihin tai talotekniikkaan. Kaiken tuli olla synkronissa keskenään, eikä sooloilla saanut, koska jokaiselle vaiheelle tuli anoa lupa lentoaseman operatiiviselta toiminnalta. Kun tämä Licence To Build -prosessi oli hyväksytty, työt sai aloittaa.

”Minuun teki vaikutuksen työmaan valtava, shakkilautamainen vastuumatriisi, jonka läpi ensiluokkainen työmaajohto vyörytti viestinsä eteenpäin”, kiteyttää Vuoden työmaa 2021 -raadin puheenjohtaja, Rakennusmestarit ja -insinöörit amk RKL ry:n toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth.

”Shakkilautamatriisin” koossa pysymiseen ja tehokkuuteen vaikutti epäilemättä se, että kaikki hankkeen osapuolet ovat sisäistäneet allianssimallin hyvin ja toimivat yhtenä hyvähenkisenä tiiminä.

”Meistä oli oleellista, että allianssia sovelletaan työmaan merkittävissä töissä. Toisin sanoen myös talotekniikassa ja infrassa oli samat allianssin periaatteet avaintulosalueineen kuin itse terminaalin rakennustöissä”, tähdentää SRV:n yksikönjohtaja Ossi Inkilä.

Tällainen pitkälle viety integraatio nousi esiin raadin pitkäaikaisen asiantuntijajäsenen Juhani Karhun mukaan yhtenä työmaan vahvuutena myös Vuoden työmaa -raadin perusteluissa.

”Työmaa saavutti tilaajan asettamat vaativat tavoitteet asetetussa aikataulussa ja budjetissa pysyen. Oikeanlaista allianssityöskentelyä kuvastaa se, että käyttäjän tarpeet oli selvitetty tarkasti ja niihin on haettu yhdessä onnistuneita ratkaisuja”, Karhu toteaa.

Tahtituotanto toi laatua

Tahtituotannon kehittynyt käyttö mahdollisti aikataulussa ja kustannusraamissa pysymisen. Vaikka toistuvuutta oli vähän, kokonaisuus oli jaettavissa mielekkäästi tahteihin.

”Tahtituotannon merkitys on ollut aivan keskeinen myös tekemisen laadun mittarina. Kunkin tahdin yhteydessä on kirjattu puutteet ja virheet ja reagoitu niihin välittömästi. Tahtituotannon ja johtamismallin avoimuuden ansiosta saimme jopa lyhennetyksi toteutusaikataulua yhteensä noin kahden kuukauden verran”, kertoo allianssin projektipäällikkö Jasmiina Hietala SRV:ltä.

Aikataulu, kustannukset ja laatu sekä asiakastyytyväisyys ovat luonnollisesti kaikkien työmaiden onnistumisen mittareita. Terminaali 2:n allianssityömaalla laatukäsitteen alle mahtuu kuitenkin tavallista enemmän, koska työmaan toiminta vaikuttaa valtavasti sen välittömässä läheisyydessä tapahtuvan toiminnan onnistumiseen.

Lentoliikenteen lisäksi myöskin Kehäradan liikenne otettiin erityisesti huomioon, ja siksi pystykuiluyhteyttä louhittaessa käytettiin pieniä, tarkkaan laskettuja panoksia. Kehäratayhteyden aikataulun laadinnassa käytettiin allianssikumppani Kreaten osaamista.

Jukka Nikkolalle jo viides palkinto

Terminaali 2:n laajennusosan työmaapäällikkö Jukka Nikkolalle Vuoden Työmaa -kilpailun voitto tuli nyt viidettä kertaa.

”Niin tällä kuin muillakin työmailla olen pitänyt johtavana ajatuksenani sitä, että työmaan tulee tehdä ennen kaikkea tilaajalle oikeita asioita. Ajat kuitenkin muuttuvat, ja myös meidän on muututtava. Minusta on tärkeää pyrkiä olemaan aina eturintamassa soveltamassa uusia käytäntöjä”, hän pohtii.

Lisää kilpailusta tämän viikon printtilehdessä.

Fakta: Vuoden finalistit ja tuomaristo

Vuoden työmaa -kilpailun finaalissa oli viisi työmaata:

  • Haahtelan Project Avenue -hotellityömaa Helsingistä
  • Rakennusliike Antti J. Aholan vesikattojen ja julkisivujen Kiasma K3 -peruskorjaushanke Helsingistä
  • Skanskan kaupunkikeskus Lippulaivan työmaa Espoosta
  • NCC Suomen päätoteuttama Oulun yliopistollisen keskussairaalan A-allianssi
  • SRV:n vetämän Helsinki-Vantaan lentoaseman T2-terminaalin laajennus- ja muutostöiden T2 Allianssi

Valinnan tehnyt raati:

RKL:n toimitusjohtaja Maria-Elena Ehrnrooth (pj.) , Juhani Karhu A-Insinööreistä, Matti Kruus Indeprosta, Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta, Juha-Matti Junnonen Tampereen yliopistosta ja Mikko Nousiainen Green Building Council Finlandista sekä Johanna Aatsalo ja Vesa Tompuri Rakennuslehdestä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “SRV:n vetämä allianssi voittoon – lentoaseman T2-terminaali on Vuoden työmaa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat