Kokeile kuukausi maksutta

Helsinki korjaamassa kurjimmassa kunnossa olevaa metroasemaansa seitsemällä miljoonalla

Kontulan metroasema on niin huonossa kunnossa, että siitä on tullut asiakaspalautetta ja monia asioita kuvataan ”välttäviksi”.

Kontulan metroasema kuvattuna kymmenen vuotta sitten. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Kontulan metroaseman laituritasoa halutaan korjata seitsemällä miljoonalla eurolla.

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee asiaa kokouksessaan maanantaina.

Aseman laiturialueen kuvataan olevan ”tekniikaltaan, rakenteiltaan ja pinnoiltaan välttävässä kunnossa”, kuvataan kaupunginhallitukselle annetussa esityksessä.

Huonosta kunnosta on tullut myös asiakaspalautetta. Laiturikatos, laituri ja läntinen sisäänkäynti ovat alkuperäisessä asussaan. Kontulan metroasema otettiin käyttöön vuonna 1986.

Remontissa luvassa vähän kaikkea

Kaupunginhallitukselle annetun esityksen mukaan laiturialueen pintamateriaalit ja alakatto uusitaan, betonirakenteet ja kalusteet korjataan.

Laiturialueen graffititaideteokset siirretään pohjoisseinälle säärasituksen pienentämiseksi ja valaistaan kohdevalaisimilla. Kontulankaaren ajoneuvosillan alapinta pintakäsitellään. Talo- ja sähkötekniikka uusitaan.

Lisäksi ”toteutetaan ratkaisuja laiturialueen lintuongelman vähentämiseksi”.

Läntinen sisäänkäynti uusitaan kokonaisuudessaan purkamalla nykyinen ja rakentamalla uusi. Itäisen sisäänkäynnin julkisivun betonipinnat korjataan ja pintakäsitellään, jalkasäleiköt uusitaan ja sisääntulokatoksen valaistus, alakatto ja laatoitus uusitaan.

Keskimmäisestä sisäänkäynnistä uusitaan käsijohteiden puuosat, valaisimet kunnostetaan ja toteutetaan opastus näkövammaisille.

Läntisen sisäänkäynnin uudelleenrakentamisen yhteydessä tämän sisäänkäynnin hissit uusitaan osana hanketta.

Metroaseman liukuportaat uusitaan omana erillisenä hankkeenaan.

Toteutus ensi kesänä

Remontista mahdollisimman suuri osa on tarkoitus tehdä kesällä 2024 samaan aikaan suuren metron korjaushankkeen aikana. Tuolloin metroliikenne on poikki Kontulan ja Mellunmäen välillä, ja väliä liikennöivät bussit.

Liikennekatkon pituus ja ajankohta täsmentyvät syksyn kuluessa.

Ennakkoselvitysten perusteella Kontulan laiturialueen perusparannuksen toteutusaika on noin kaksi kuukautta, mikäli aseman metroliikenne voidaan katkaista yhden kuukauden ajaksi.

Muutoin toteutukseen on varattava vähintään neljä kuukautta, jolloin liikenne voi jatkua koko ajan toispuoleisena eli juna ajaa laiturialueen ohi pysähtyen palatessaan toiselle puolelle laituria.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki korjaamassa kurjimmassa kunnossa olevaa metroasemaansa seitsemällä miljoonalla”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat