Jos sinulle tulee Rakennuslehti, rekisteröitymällä saat kaikki rakennuslehti.fi-sisällöt luettavaksesi.
Jos sinulle ei tule Rakennuslehteä, voit silti rekisteröityä, jolloin saat oikeuden kommentoida lukottomia artikkeleita, mutta et pääse lukemaan lukittuja artikkeleita.
Helsingin seudun liikenne HSL ajaa yhä pääkaupungin Pisararataa. HSL:n teettämän uuden laskelman mukaan esimerkiksi rakennusvaiheen työllisyysvaikutus olisi yli 10 000 henkilötyövuotta, josta puolet Helsingin seudun ulkopuolelle.
Keskustan vaalivoitto on herättänyt kysymyksiä siitä, repiikö uusi hallitus auki jo sovittuja pääkaupunkiseudun asuntopoliittisia ratkaisuja. Keskustan Antti Kaikkonen totesi ennen eduskuntavaaleja, että Helsingin Pisararadan rakentaminen ja Malmin lentokentän muuttaminen asunnoiksi pitäisi harkita uudelleen.
Helsingin kantakaupunkia kiertävän Pisararadan rahoitus jää seuraavan hallituksen huoleksi. Hallitus ei tiistaina 24. helmikuuta myöntänyt hankkeelle aloitusrahaa, mutta pääministeri Alexander Stubb (kok.) vakuutti, että rata on edelleen tulossa.
Suomi hakee Euroopan unionin yleiseurooppalaisten liikenneverkkojen kehittämiseen osoitetuista määrärahoista yhteensä 133,7 miljoonan euron tukea rata- ja meriväyliin.
Valtio ja Helsingin seudun kunnat pääsivät 25.8.2014 sopimukseen kaavoituksen lisäämisestä ja valtion panostuksista infrahankkeisiin. Espoon länsimetron jatkon rakentaminen varmistui, mutta Helsinkiin suunnitellun Pisararadan rahoittamiseen valtio ei ole vielä sitoutunut.
Valtiovarainministeri Antti Rinne lupaa budjettiriihestä Espoolle konkreettisen päätöksen länsimetron jatkon rahoituksesta, jos seudun kunnat sitoutuvat kaavoituksen lisäämiseen. Pelkkä aiesopimus ei kuitenkaan riitä, vaan kaavoituksen ja tonttitarjonnan lisäämisestä tarvitaan konkreettinen sopimus.