Myyntimies korjaa nyt satoa Lehdon leivissä

Pitkän linjan myyntiammattilainen Antti Asteljoki loikkasi syksyn tullen Saton liiketoimintajohtajan paikalta Lehto Groupiin kaupalliseksi johtajaksi. Urakkana on muuttaa yhtiön toimintamallia entistä asiakaslähtöisemmäksi.

Siirryt Lehto Groupiin Satolta. Mikä Lehdossa alkoi vetää puoleensa?

”Erilaisuus. Olen seurannut Lehtoa jo pitkään, sillä se on toimialan kiinnostavin ja innovatiivisin yritys. Eikä Lehdon ’paanukatolta pörssiyhtiöksi’ -tarinasta voi olla pitämättä. Rakennusala tarvitsee erilaista ajattelua.”

Millainen olet esimiehenä?

”Olen innostava, luon mahdollisuuksia ja voittamisen kulttuuria, mutta vaadin paljon itseltäni ja muilta. Nykytilan haastaminen ja kunnianhimo leimaavat kyllä tekemistä.”

Lehdon kurssia on korjattu kuluneen vuoden aikana kovillakin liikkeillä. Millainen on oma toimeksiantosi?

”Tulevat toimenpiteet täsmentyvät yhtä matkaa organisaation kanssa. Tämä on joukkuelaji, mutta tulemme joka tapauksessa viemään kaupallisen tekemisen sekä markkina- ja asiakasvetoisuuden excellence-tasolle.”

Lehdon toimitusjohtaja vaihtuu ensi vuoden aikana. Kuinka hyvin tunnet ja millaiset suhteet sinulla on Juuso Hietaseen?

”Kyllä me Juuson kanssa tunnetaan. Huipputyyppi ja väkevä ammattilainen. Odotan innolla yhteistyötä samassa organisaatiossa.”

Millaiset ovat asuntomarkkinoiden ja liikerakentamisen näkymät? Millaisia hankkeisiin Lehto panostaa?

”Lehdolla kauppa on käynyt mukavasti ja tilauskantakin pysytellyt hyvällä tasolla. Korona ja yleiset suhdanteet tuovat omat haasteensa, mutta kohtuuhintaiselle ja laadukkaalle rakentamiselle on aina paikkansa. On ymmärrettävä markkinakysynnän muodostuminen ja sen alueelliset variaatiot. Tuotanto- ja hankelähtöisyydestä pitää päästä aidosti markkina- ja asiakaslähtöisyyteen – siitä tässä lopulta on kysymys.”

Mitkä ovat olleet oman työuran kohokohtia?

”1990-luvun lopulla rakensimme matkapuhelinalalle muutaman myymälän haastajasta Suomen suurimman jälleenmyyntiketjun. Kun teimme muutama vuosi sitten Saton uutta strategiaa ja laitoimme sen pohjalta toimeksi, heitimme alan yleiset uskomukset romukoppaan ja lähdimme uimaan täysin vastavirtaan. Tulokset olivat erinomaisia.”

Antti Asteljoki

  • Syntynyt Helsingissä 1974
  • KTM, Helsingin kauppakorkeakoulu, 2001
  • Kaupallinen johtaja, Lehto Group, 2020–
  • Liiketoimintajohtaja, Sato, 2016–2020
  • Toimitusjohtaja, Huoneistokeskus, 2012–2016
  • Aluejohtaja, RTK-Palvelu, 2009–2012
  • Aluejohtaja, Kiinteistömaailma, 2007–2009
  • Myyntijohtaja, Lassila & Tikanoja, 2004–2007
  • Matkapuhelinalalla myynnin ja ketjujohtamisen tehtävissä 1997–2003
  • Harrastukset: Kuntoilu ja lasten harrastukset (jääkiekko, koripallo, voimistelu)

Timo Sormunen