Katso missä juutut ruuhkiin

Helsingin ja Turun ruuhkat yltävät Pohjoismaiden pahimpien ruuhkapaikkojen listoille.

Puoli tuntia kestävään työmatkaan kuluu pahimman ruuhkan aikaan jopa 17 minuutia ylimääräistä aikaa

Ruuhkamaksuista huolimatta Tukholman liikenne on Pohjoismaiden takkuisinta.

Helsingissä ja Turussa liikenne jumittaa suurinpiirtein yhtä paljon, kun taas Tampereen ruuhkat ovat selvästi lievempiä. Helsinki on uudessa mittauksessa Pohjoismaiden neljänneksi ruuhkaisin kaupunki.

Helsinkiä ruuhkaisempaa on ykkössijalla olevassa Tukholmassa, kakkosena on Norjan Stavanger ja kolmanneksi jumittavinta on Oslossa. Helsingin jälkeen viidenneksi ruuhkaisinta on Turussa. Tampereen jonot ovat pohjoismaisella listalla sijalla 14. Luvut perustuvat navigaattoreistaan tunnetun TomTomin vuosittain toteuttamaan ruuhkabarometriin.

Kahdeksan työpäivää

Yli 200 kaupungin autoliikennettä vuonna 2014 analysoinut raportti kertoo, että esimerkiksi Helsingissä normaalisti puoli tuntia kestävään työmatkaan uppoaa ruuhkahuippujen aikaan 17 minuuttia ylimääräistä aikaa, eli yli kahdeksan työpäivän verran vuodessa.

Maailman suurkaupunkeja vaivaavat erityisesti iltapäiväruuhkat. Keskiverto autoilija vietti pelkästään iltapäiväruuhkassa yli 100 tuntia ylimääräistä aikaa vuoden 2014 aikana, kun toteutuneita matka-aikoja vertaa ruuhkattomiin aikoihin.

Maailman ruuhkaisimmaksi kaupungiksi nousi Istanbul, ohi Moskovan. Istanbulissa aamu- ja iltapäiväruuhkat pidentävät matka-aikaa peräti 58 prosenttia normaaliin liikenteeseen verrattuna. Yli 800 000 asukkaan suurkaupunkien joukossa maailman sujuvin autoliikenne oli Kansas Cityssä Yhdysvalloissa.

Euroopan ruuhkattomin suurkaupunki oli Amsterdam, jossa ruuhka-aika kasvattaa matka-ajan pituutta ainoastaan 19 prosenttia.

Lievästä ruuhkatilanteen kiristymisestä huolimatta Suomen kaupungit sijoittuvat eurooppalaisessa vertailussa keskitason paremmalle puolelle. Helsinki on 103:n kaupungin vertailussa Euroopan 65. ruuhkaisin kaupunki.

Ruuhkabarometri kattaa yhteensä 218 kaupunkia 36 maassa ja se perustuu reaaliaikaisiin liikennetietoihin. Liikennetietokanta käsittää yli 10 biljoonaa mittaustulosta ja luku kasvaa yli 5 miljardilla mittauksella päivittäin.

Liikenneindeksi perustuu vertailuun, jossa ruuhkatuntien matka-aikoja verrataan ruuhkattomiin aikoihin. Näiden välinen ero ilmaistaan prosentuaalisena kasvuna matka-ajoissa. Siten esimerkiksi Helsingin 22 prosenttia tarkoittaa, että keskivertokuljettajalla kuluu matkaan ruuhka-aikana 22 prosenttia enemmän aikaa verrattuna normaaleihin aikoihin, kun liikennettä on vähemmän.

 

 

Tätä artikkelia on kommentoitu kerran

Yksi vastaus artikkeliin “Katso missä juutut ruuhkiin”

  1. Ei ole mitään ruuhkia Suomessa, joskus on jonoja. Koko asian käsittely on mittakaavaltaan väärää. Todistukseksi käyköön oheisen artikkelin 30 minuutin ihanneajan venyminen äärimmillään 47 minuuttiin.
    Olisiko mitään muuta näkökulmaa kaupunkiympäristön kehittämiseen ?

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat