Lauttasaaren sillan peruskorjaus on poikkeuksellisen vaativa urakka – silta tuetaan lähes tuhatkiloisin teräslevyin
50-vuotiaaksi ehtinyt Lauttasaaren silta Helsingissä on Suomen vilkasliikenteisimpiä siltoja. Betonikantisesta teräksisestä kotelopalkkisillasta ja sen jatkeeksi rakennetusta teräksisestä läppäsillasta koostuva kokonaisuus on parhaillaan puolitoistavuotisessa remontissa, joka on kaikilla mittapuilla poikkeuksellisen vaativa.

Lauttasaaren salmen yli on päässyt siltaa pitkin 1930-luvun puolivälistä lähtien. Sitä ennen samalla paikalla liikennöi lautta, jonka aikakaudesta muistuttaa edelleen sillan kupeessa toimiva Mutterikahvila. Tapiolan rakentaminen ja Lauttasaaren väkiluvun kasvu johtivat siihen, ettei vanhan sillan välityskyky riittänyt. Vuonna 1965 valmistuikin Lapinlahden moottoritiesilta, ja pian sen jälkeen alkuperäinen Lauttasaaren silta purettiin ja korvattiin uudella, nyt peruskorjattavalla sillalla.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä
Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.
Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €
Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Lauttasaaren sillan peruskorjaus on poikkeuksellisen vaativa urakka – silta tuetaan lähes tuhatkiloisin teräslevyin”