Helsinki-Vantaan lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt aloitetaan vuoden etuajassa

Finavia käynnistää Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt vuoden etuajassa.

Terminaali 2:n laajennustyön arkkitehtikilpailun voittaja. Kuvassa lähtevien matkustajien saattoramppi uuden sisäänkäynnin edessä. Kuva: Arkkitehtitoimisto ALA Oy ja Arkkitehtitoimisto HKP Oy.

Laajojen muutostöiden ensimmäinen vaihe alkaa Helsinki-Vantaan terminaali 2:n lähtöaulasta. Osa aulasta ja sen palveluista suljetaan tammikuun puolessavälissä.

Noin 35 000 neliömetrin suuruisten tilojen muutostyöt ovat osa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa ja terminaali 2:n laajentamista. Remontissa uudistetaan nykyiset lähtö- ja tuloaulat täysin, ja ne sulautetaan osaksi lentojen porttialuetta ja keskitettyä matkatavara-aulaa.

”Pääsemme aloittamaan muutostyöt vuoden etuajassa, sillä matkustajien ja lentojen määrä on koronan vuoksi vähentynyt merkittävästi. Näin matkustajatkin pääsevät nauttimaan uusista tiloista suunniteltua aiemmin”, terminaali 2:n laajennushankkeen projektipäällikkö Tuomo Lindstedt Finaviasta kertoo.

Korona ei ole vaikuttanut Finavian hankkeeseen osoittamaan projektirahoitukseen.

Muutostöiden lisäksi terminaalia laajennetaan parhaillaan 42 000 neliömetrin verran. Uudisosassa sijaitsevat vuonna 2022 avattava näyttävä pääsisäänkäynti sekä uudet tulo- ja lähtöhallit.

Finavian operaatiokeskuksen päällikkö Jani Ceder kertoo, että lähtöaulassa käynnistyvän remontin vuoksi muun muassa Turkish Airlinesin, Qatar Airwaysin ja KLM:n lähtöselvitykset siirtyvät vieressä sijaitsevaan lentokentän pääaulaan.

Näin kaikki Helsinki-Vantaan lentojen lähtöselvitykset ja turvatarkastukset tehdään 18. tammikuuta alkaen yhdessä paikassa. Vähäisen liikenteen vuoksi terminaali 1:n lennot on jo aikaisemmin siirretty samalle lähtöselvitysalueelle.

Finavian miljardin investointiohjelma

  • Lisää pinta-alaa terminaaliin: + 45 % (103 000 m2)
  • Terminaalin koko pinta-ala vuonna 2024 yli 250 000 m2
  • Lisää laajarunkokoneiden siltapaikkoja: + 100 %
  • Lisää kapasiteettia matkatavarankäsittelyyn: + 50 %
  • Lisää kapasiteettia passintarkastukseen: + 50 %
  • Uudistuneita lentokoneiden pysäköintialueita ja rullausteitä: 450 000 m2 eli noin 90 jalkapallokentän verran.
  • Uusi multimodaali matkakeskus, joka linkittää yhteen eri liikennemuodot.
  • Uutta pysäköintitilaa: 4 800 paikkaa (P5:n laajennus ja uusi pysäköintihalli)
  • Finavian investointi: noin 1 miljardi euroa
siitä, että matkustajien määrä on korona-aikana vain noin kymmenesosa normaalista, voivat muutokset näkyä matkustajille pienempinä jonotustiloina. Lähtöselvitysten keskittämisen lisäksi väljyyteen vaikuttaa se, että terminaalissa on muistettava pitää riittävät turvavälit. Näin jonot lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen voivat erityisesti vilkkaimpina tunteina venyä, vaikka odotusaika ei juurikaan pitenisi.

”Hieman rajatummat jonotustilat ovat onneksi tilapäistä, sillä avaamme lisää matkustajatilaa käyttöön kesäkuussa. Lattiaremontti saadaan silloin valmiiksi, ja suljettuna olleet tilat avataan osin uudelleen kulkukäytäväksi”, Ceder toteaa.

Kymmenen vuoden kehitysohjelma valmistuu 2023?

Finavia käyttää hyödykseen korona-ajan alhaisia liikenne- ja matkustajamääriä ja näin edistää töitä ja aikaistaa niiden valmistumista. Sekä uudisosan rakennustöiden että vanhan osan muutostöiden suunnitelmat voivat kuitenkin vielä elää.

Esimerkiksi julkisen liikenteen järjestelyihin on suunnitteilla uudisosan rakentamiseen liittyviä muutoksia alkuvuonna. Lähtöaulan remontti jatkuu vaiheittain kesään 2023 asti.

Nykyisten tuloaulojen ja matkatavaraluovutusaulojen muutostyöt on suunniteltu aloitettavaksi aikaisintaan kesän 2021 jälkeen.

Uudisosan avaaminen on tällä hetkellä ajoitettu vuoden vaihteeseen 2021-2022, jota ennen uudet tilat muun muassa testataan.

Nykyisten lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt olisivat näillä näkymin valmiina vuonna 2023, jolloin ne liitetään osaksi porttialuetta. Samalla koko Helsinki-Vantaan kymmenvuotinen kehitysohjelma valmistuu.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki-Vantaan lähtö- ja tuloaulojen muutostyöt aloitetaan vuoden etuajassa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat