Afry ja Ramboll suunnittelevat Espoon kaupunkiradan – Väyläviraston kanssa liki 4 miljoonan diili

Suunnittelukokonaisuus käsittää viiden uuden sillan, vaativien pohjarakenteiden kuten paalulaattojen ja pysyvien tukiseinien sekä neljän aseman parantamissuunnittelun.

Espoon kaupunkirata on yksi merkittävimmistä valtakunnallisista ratahankkeista. AFRYn Kaarle Korhonen, Rambollin Janica Solehmainen ja Väyläviraston Tommi Rosenvall Kauniaisten asemalla. (Kuva: Ramboll)

Ramboll Finland Oy:n ja AFRY Finland Oy:n perustama työyhteenliittymä on solminut Väyläviraston kanssa lähes 3,8 miljoonan euron arvoisen suunnittelusopimuksen Espoon kaupunkiradan rakennussuunnittelusta Leppävaaran asemalta Tuomarilan ylikulkusillalle asti.

Rambollilla ja AFRYllä on hankkeessa mittava suunnittelukokonaisuus, joka käsittää viiden uuden sillan, vaativien pohjarakenteiden kuten paalulaattojen ja pysyvien tukiseinien sekä neljän aseman parantamissuunnittelun. Asemien lisäksi hankkeeseen sisältyy uuden pysäköintilaitoksen suunnittelu Kauniaisiin aivan juna-aseman viereen. Leppävaaran ja Tuomarilan ylikulkusillan välille suunnitellaan myös melusuojausta vähentämään junaliikenteestä aiheutuvaa melua radan varren lähiasukkaille.

Valtakunnallisesti merkittävä ratahanke

Espoon kaupunkirata on osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä, ja se mahdollistaa tiheän ja kaukoliikenteen häiriöistä riippumattoman lähijunaliikenteen Helsingin, Espoon ja Kauniaisten alueella. Kaupunkirata parantaa lähi- ja kaukojunaliikenteen palvelutasoa, nostaa kapasiteettia ja vähentää häiriöitä Helsingin ja Kauklahden välisellä rataosuudella, kun lähi- ja kaukojunat pääsevät kulkemaan omilla raiteillaan. Lisäksi kaupunkirata lisää Turun suunnan kaukoliikenteen täsmällisyyttä ja on samalla Helsinki-Turku nopean junayhteyden parantamisen ensimmäinen vaihe.

Rakentamissuunnittelua tehdään Espoon ja Kauniaisten kaupunkien alueella tiiviissä kaupunkiympäristössä yhteishankkeessa, jossa nykyisten raiteiden viereen toteutetaan kaksi lisäraidetta yhteysvälille Leppävaara–Kauklahti. Hankkeen valmistumisen jälkeen kaksi raidetta on kaukoliikenteen ja nopean lähiliikenteen käytössä ja kaksi raidetta tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Afry ja Ramboll suunnittelevat Espoon kaupunkiradan – Väyläviraston kanssa liki 4 miljoonan diili”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat