Kokeile kuukausi maksutta

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Sörnäistentunnelin – demareista viisi äänesti tunnelia vastaan

Tunneli meni läpi kokoomuksen, perussuomalaisten sekä Rkp:n ja Sdp:n enemmistön äänillä.

Sörnäisten tunnelia kaavaillaan Suvilahteen Sörnäisten rantatien jatkeeksi. Kuva: Kaisa Rautaheimo / HS

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt Sörnäistentunnelin rakentamisen. Tunneli meni läpi kokoomuksen, perussuomalaisten sekä Rkp:n ja Sdp:n enemmistön äänillä.

Kaupunginvaltuuston kokous alkoi kello 16. Keskustelu tunnelista kesti neljä tuntia.

Keskustelun ensimmäisten puheenvuorojen joukossa vihreiden apulaispormestari Anni Sinnemäki esitti asian palauttamista valmisteluun. Palautusesityksessä vaadittiin, että asia tulisi palauttaa valmisteluun niin, että suunniteltu Herttoniemi–Pasila–Meilahti-raitolinja eli niin sanottu Jokeri 0 voidaan toteuttaa niin, että autoliikenne kulkee maan päällä.

Tämä palautusehdotus kaatui äänin 48-37. Palautusta kannattivat vihreät, vasemmistoliitto, keskusta, Rkp:n Nora Grotenfelt, sekä demareiden Timo Harakka, Sinikka Vepsä, Erkki Tuomioja, Elisa Gebhard ja Ilkka Taipale.

Puheenvuoroja pitivät kokouksessa etupäässä kokoomuksen, vihreiden ja vasemmistoliiton valtuutetut. Päätöksessä ratkaisijoiden asemaan nousseiden demareiden ja perussuomalaisten puheenvuoroja kuultiin niukasti.

Kokoomuksen edustajat puolustivat kokouksessa tunnelia muun muassa liikenteen kokonaisuuden kehittämisellä.

”Tunneli sujuvoittaa kaikkien kulkumuotojen liikkumista alueella. Tunneli tekee tilaa päästöjä vähentäville raidehankkeille. Vastustaessaan tunnelia vihreät ja vasemmistoliitto katsovat peruutuspeiliin”, sanoi puheenvuorossaan Jenni Pajunen (kok).

Vihreät ja vasemmistoliitto puolestaan vetosivat muun muassa tunnelin hintaan. Puolueet myös kyseenalaistivat sen, että tunneli todella loisi paremmat mahdollisuudet kävelylle ja pyöräilylle.

”Itsekin taitoluisteluharjoituksiin lapsiani kuskaavana isänä en vastusta lähtökohtaisesti autoilua. Mutta kun katsoo hintaa ja sitä, että tämä ei merkittävästi paranna autoliikennettä mutta toisaalta vähentää joukkoliikennettä, eikä tuo parempaa katutilaa alueelle, niin en voi nähdä, että miten tämä voisi olla taloudellisesti tai kaupunkikuvallisesti järkevä hanke”, sanoi puolestaan vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki.

Demareiden ryhmä hajosi äänestyksessä. Ryhmästä kahdeksan äänesti tunnelin puolesta ja viisi palautuksen puolesta.

Ryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma (sd) otti kokouksessa demarileiristä vahvimmin kantaa tunnelin puolesta.

”Alueen kehittäminen tapahtuu tunnelin avulla kävelyä ja pyöräilyä parantavaksi. Meidän täytyy katsoa alueen kehittämistä kokonaisuutena. Teurastamon ja Suvilahden alueen kehittäminen vaatii autoliikenteen viemistä tunneliin”, Heinäluoma sanoi.

”Vaihtoehtoja on tarkasteltu ja niissä on todettu, että ilman tunnelia raitiotieinvestoinnit eivät olisi kannattavia.”

Elisa Gebhard äänesti jo kaupunginhallituksessa tunnelia vastaan.

Tiistaina myös Timo Harakka kertoi päätyneensä vastustamaan hanketta. Harakka on kertonut pohjaavansa kantansa selvitykseen, jonka hän on itse omalla rahallaan teettänyt. Selvityksen mukaan tunnelia ei tarvittaisi, jos maan pinnalla kulkeva etelä–pohjoissuuntainen liikenne kulkisi Vanhan talvitien kautta.

”Sörnäistentunnelille on vaihtoehtoja ja siksi en kannata sitä. Jokeri 0 voi hyvin toteutua ilman tunnelia”, Harakka sanoi kokouksessa.

Tunnelia ovat vastustaneet koko syksyn ajan kiivaasti vihreät ja vasemmistoliitto. Myös keskusta kannatti valtuuston kokouksessa yhtenäisesti asian palauttamista valmisteluun.

Ratkaisijoiden asemaan nousi Sdp:n lisäksi perussuomalaiset. Perussuomalaisten ryhmä kannatti yhtenäisesti tunnelia.

Myös koko Liike Nytin ryhmä äänesti yhtenäisesti tunnelin puolesta. Rkp:stä tunnelin taakse asettui neljä viidestä edustajasta, ja kristillisdemokraattien ainoa valtuutettu kannatti myös tunnelia.

Sörnäistentunneli on 1,6 kilometriä pitkä, ja se rakennetaan yhdistämään Sörnäisten rantatie ja Hermannin rantatie. Tunnelin arvioitu hinta on 180 miljoonaa euroa.

Tunnelin kannattajat ovat perustelleet hanketta muun muassa sillä, että se helpottaisi liikenteen sujuvuutta Kalasatamassa. Vastustajien mukaan taas autoilua lisääviä investointeja ei pitäisi rakentaa kaupunkiin, jonka tavoite on leikata ilmastopäästöjä.

Erityisen paljon kiistaa on syksyn aikana herättänyt kysymys siitä, voidaanko kaavailtu Jokeri 0 -raitiolinja rakentaa ilman tunnelia. Kaupungin mukaan Jokeri 0 -linja vaatii tunnelin, mutta sellaista selvitystä, jossa Jokeri rakennetaan, mutta tunnelia ei rakenneta, ei ole tehty.

Tämä kysymys herätti myös valtuuston kokouksessa paljon keskustelua. Erityisesti vihreät ja vasemmistoliitto kritisoivat sitä, että valmistelu on ollut tältä osin puutteellista.

Keskustelu Jokeri 0:sta otti kokouksessa lisää kierroksia, kun vihreiden Otso Kivekäs teki ponnen siitä, että selvitettäisiin mahdollisuudet rakentaa Jokeri 0 jo ennen tunnelin valmistumista.

Kaupungin rahoitusjohtaja Tuula Saxholm piti kokouksessa puheenvuoron, jossa hän sanoi, että teknisesti Sörnäistentunneli tulee toteuttaa ennen Jokeri 0 -linjaa.

Kivekkään ponsi kaatui, mutta valtuusto hyväksyi samasta asiasta Pilvi Torstin (sd) ponnen, jonka muotoilu oli hiukan erilainen. Torstin ponnen mukaan kaupungin tulee selvittää mahdollisuuksia, miten ratikan suunnittelun toteutus voidaan aloittaa jo ennen tunnelin valmistumista.

Lisäksi valtuusto hyväksyi perussuomalaisten Marko Kettusen ponnen. Ponsi velvoittaa kaupungin selvittämään, voidaanko tunnelin ulosajorampit lämmittää. Tämän tarkoitus olisi saada rampit jyrkemmiksi, jolloin niiden pituutta voitaisiin lyhentää ja niiden vaatima tila pienenisi.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Sörnäistentunnelin – demareista viisi äänesti tunnelia vastaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat