Kokeile kuukausi maksutta

Reijo Karhinen: Uudet digitoimijat pakottavat rakennusalankin yritykset muuttumaan

Vuorineuvos, työelämäprofessori Reijo Karhinen muistuttaa, että uudistuminen on digitalisoituvassa maailmassa menestymisen edellytys. Karhinen puhui aamulla Rakennuslehtilavalla Finnbuildissa.

Reijo Karhinen puhui uudistumisesta Finnbuildissä Rakennuslehtilavalla. Kuva: Suvi Suovaara

Esimerkiksi pankkimaailmassa ei enää riitä se, että pärjää perinteisessä, ”kaltaistensa” seurassa. Nyt pitää menestyä sellaisiakin yrityksiä vastaan, joiden toiminta on alusta alkaen perustunut digitaalisuuteen. Digimaailmassa uudet toimijat määrittävät asiakaskokemuksen tavoitetason yli toimialarajojen ja pakottavat siten muut yritykset uudistumaan.

Karhisen mukaan hyvään asiakassuhteeseen ja -tyytyväisyyteen tulevaisuudessa satsaava yritys on vahvoilla, koska näiden asioiden merkitys vain kasvaa. Asiakkaat vaativat hyvää palvelua ja heidän tarpeensa muuttuvat.

”Kun vastapuolella ovat uusia toimintapoja ja digitaalisuutta täysillä hyödyntävät, hyvää asiakaskokemusta tarjoavat yritykset, itsepintaisesti perinteiseen luottava yritys on vääjäämättä divarisarjaa. Uudistumisprosessissa piilevät valtavat liiketoimintamahdollisuudet.”

Uudistumisen kannalta rakennusalan kello on Karhisen mukaan hieman jäljessä. ”Mutta ei se niin paljon jäljessä ole kuin suomalaiset työmarkkinat. Pienestä asiasta on saatu iso asia.” Karhinen kommentoi viitaten hallituksen suunnitelmiin alentaa irtisanomissuojaa alle 10 hengen yrityksissä ja sen aiheuttamiin työmarkkinatoimiin.

Karhinen sanoo, että aina kun hän kysyy rakennusalan yrityksiltä, kuka teillä on palvelumuotoilujohtaja, vastaus on yleensä: Arkkitehti. ”Entä jos yrityksessä olisi tällä nimikkeellä ihminen, jonka tehtävä on asiakkaiden elämän helpottaminen. Tämä olisi sitä uudistumista.”

Somessa olisi tilaa

Karhinen kehottaa rakennusalaa satsaamaan itse siihen, millaista työvoimaa se tarvitsee tulevaisuudessa ja miten nykyisen työvoiman osaamista pitäisi uudistaa. ”Tällaiset asiat kannattaa miettiä ja hoitaa itse.”

Digiin jo pienestä sisälle kasvaneet nuoret ovat nyt Karhisen mukaan kullanarvoinen osaamispankki jo nyt yrityksille. ”Jos yritys haluaa menestyä, se kuuntelee nuoria!”

Hän korosti myös, että yrityksen koosta riippumatta ihmiset tekevät muutoksen organisaatiossa. Johtaminen on siinä avainasemassa, sillä johdon kyky viestiä ja olla esimerkkinä ratkaisee kaiken.

”Johtajia ja asiantuntijoita on yllättävän vähän somessa. Siellä olisi paljon tilaa otettavaksi ja mahdollisuus ohjata muutosta. Olemalla tässä ajassa somessa, olet olemassa.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa

2 vastausta artikkeliin “Reijo Karhinen: Uudet digitoimijat pakottavat rakennusalankin yritykset muuttumaan”

  1. Taitaa olla liian pitkä aika siitä, kun Karhisella oli siellä pientilallaan saappaat jalassa ja vasara kädessä. Rakentaminen ei ole nykyäänkään digihuttua, vaikk digi voi olla avuksikin. Karhisen esitelmä oli ainakin lehdestä lukien niin korkealentoinen, että sitä ei varmaan moni käsittänyt, mutta ei kehtaa tunnustaa.

  2. Nyt pitää muistaa ja jonkun myös Karhiselle kertoa, että ns. talojen rakentaminen ei ole vielä muuttunut käsityöstä digiaikaan, eikä ole vielä pitkään aikaan muuttumassakaan. Se mielikuva jota esitellään niille johtajille, tilaajatahoille, jotka eivät ole koskaan työsaappaita nähneet kuin googlettamalla, voi olla digitaalista runsailla variaatioilla tyyliin ”rakennetaan yhdessä kännykällä taloja”, mutta varsinaisen rakentamisen kanssa sillä ei ole paljoakaan tekemistä. Myyntityö on sitten jo eri asia, siellä haaveilu, elämyksen luominen, trendisovellus saattaa toimiakin. Pankissa digipalvelumaksukaavakkeen siirtäminen digikansiosta superdigikansioon sujuu mukavasti vaikka digikännykkää heilauttamalla, mutta se on vähän kiillotetumpi maailma, ei verrattavissa rakentamiseen.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat