Vuosaaren väylän syventäminen on suurhanke – yhä suurempien laivojen on päästävä Helsingin satamaan
Vuosaaren satamaan Helsingin edustalla johtavan väylän kulkusyvyys kasvaa vuoden loppuun mennessä valmistuvien ruoppaustöiden tuloksena 11 metristä 13 metriin. Suuri osa massoista on louhetta, jolle löytyy käyttöä Hernesaaren esirakentamisessa Helsingissä.

Tanskan salmista pääsee Itämerelle kulkusyvyydeltään enintään 15,3-metrinen alus. Pitkään ainoat sen kokoiset Suomen satamiin liikennöivät alukset olivat Sköldvikissä lastinsa purkavia öljytankkereita, mutta nykyään myös Porin Tahkoluodon, Naantalin ja Kotkan Mussalon satamissa käy yhtä syvällä uivia, irtolastia kuljettavia laivoja.
Tämä artikkeli on tilaajille
Kirjaudu sisään
Tilaa printtinä, diginä, yksin tai ryhmässä
Valitse teille sopivin tapa pysyä tiedon tasalla.
Tutustu nyt 3 kk: printti+digi 0 €
Kaikki Rakennuslehden tieto käyttöösi kesän yli ilman sitoumuksia, ole hyvä!
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Vuosaaren väylän syventäminen on suurhanke – yhä suurempien laivojen on päästävä Helsingin satamaan”