Destia parantaa raideyhteyksiä Oulussa

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Oritkarin kolmioraiteen tie-, silta- ja rataurakasta, jossa parannetaan raideliikenteen kulkuyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa.

Lisäksi Destia uusii Latokartanon sillan kolmioraiteen vaatiman tilan vuoksi ja lisää radan ylittävälle, vilkkaasti liikennöidylle Limingantielle kaistoja ja parantaa kaistajärjestelyjä sekä toteuttaa jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän, baanan.

Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (st) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa, ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.

Valmistuttuaan projekti parantaa juna- ja ajoneuvoliikenteen sujuvuutta alueella. Destia rakentaa nykyisen rautatien yhteyteen uuden raideyhteyden sähkötöineen. Uusi raide muodostaa hankkeessa kolmioraiteen, joka parantaa ratapihan tehokkuutta ja turvallisuutta. Se vähentää vaihtotyötarvetta ja mahdollistaa vaihtotyöliikenteen teollisuusraiteille, esimerkiksi kaivoskuljetuksia ajatellen. Uudella raiteella junia voidaan kääntää sekä ohjata sataman tai Nuottasaaren suuntaan.

”Kuljetukset teollisuusalueille ja Oritkarin satamaan tulevat huomattavasti jouhevammiksi. Kolmiomallisen raiteen ansiosta junat pääsevät liikkumaan sujuvasti sekä satamaan että Nuottasaaren suuntaan”, hankkeen projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta sanoo tiedotteessa.

”Hankkeen haasteena on ahtaassa tilassa rakennettava uusi Latokartanon silta, jolla kulkee ajoneuvoliikenne ja jonka alla kulkee junaliikenne koko projektin ajan”, Destian Pohjois-Suomen Väyläpalvelut-liiketoiminnan johtaja Tuomas Räinä kertoo.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Destia parantaa raideyhteyksiä Oulussa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat