Kokeile kuukausi maksutta

Hulvatonta menoa

Tietoa kirjoittajasta Seppo Mölsä
Erikoistoimittaja, seppo.molsa@rakennuslehti.fi, Twitter: @SeppoMls
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Liikenneministeri Anu Vehviläisen mukaan tierakentaminen on ylikuumentunut. ”Joudumme puuttumaan tilanteeseen välittömästi ja järein keinoin”, hän ilmoitti kuultuaan, että kolmen tiehankkeen budjetit olivat ylittyneet.

”Tällaiseen hulvattomaan kustannuskehitykseen tartutaan heti ja kovalla kädellä”, Vehviläinen linjasi.

Ministerin mielestä yksi syypää ylikuumenemiseen on edellinen hallitus, joka laittoi liikkeelle liian monta suurta tiehanketta. Keskustalainen Vehviläinen ei ehkä halua muistaa, että moni näistä hankkeista oli mukana varmistamassa keskustan vaalitulosta. Poliittisesta tarkoituksenmukaisuudesta kertoo se, että Vehviläisen ja Jyrki Kataisen punakynän kohteeksi joutui ensimmäisenä Vantaan kehärata demarien tukialueella.

Viime tammikuussa Tiehallinnon pääjohtaja Jukka Hirvelä sanoi Rakennuslehdessä, että maarakentamisen voimakas volyymin vaihtelu on valtion itsensä aiheuttamaa. Yritykset eivät uskalla investoida lisäkapasiteettiin elleivät ne tiedä lähivuosien työkantaa.

Edellinen hallitus antoi myönteisen viestin siitä, että maarakentamisen volyymi olisi vihdoin nousemassa sille tasolle, mitä tiestön ja rautateiden rappeutumisen estäminen edellyttäisi. Uusi hallitus veti tältä luottamukselta pohjan pois. Esimerkiksi louhintakalustoa on töiden puutteen vuoksi nyt siirretty Ruotsiin.

Rakentajia on turha yksin syyllistää kustannusten noususta, sillä iso osa siitä on aiheutunut raaka-aineiden ja energian voimakkaista hinnan nousuista koko Euroopassa. Ylikuumenemisesta puhuttaessa on unohtunut, että moni iso maarakentaja teki viime vuonna tappiota.

Valtio voisi jarruttaa kustannuskehitystä sillä, että se hyväksyisi indeksin käytön pitkäaikaisissa hankkeissa. Nyt rakentajat joutuvat sisällyttämään tarjouksiinsa suuria riskivarauksia esimerkiksi teräksen ja öljyn maailmanmarkkinahinnan kehityksestä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Hulvatonta menoa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Seppo Mölsähttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/seppo-molsa/