Kokeile kuukausi maksutta

Väylien merkitys nousi uudelle tasolle

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Tienkäyttäjät ovat taas tänä talvena saaneet väistellä teiden ammottavia monttuja ja reikiä kuin oman elämänsä Kalle Rovanperät. Raastavat nollakelit ja vesisateet kuluttavat teitä hurjaa tahtia, ja lopputuloksena on rikkoutuneita autoja ja vaaratilanteita. Lukuisista rengasrikoista on raportoitu muun muassa pääkaupunkiseudulla Kehä I:llä ja Turun kehätiellä.

Valitettavasti huonot tiet ja kadut eivät ole yksittäistapauksia. Väylien korjausvelan kasvusta ja kehittämisvaatimuksista on kerrottu julkisuudessa moneen otteeseen. Varsinaista helpotusta ei ole kuitenkaan näköpiirissä, vaikka Liikenne 12 -suunnitelman piti tuoda pitkäjänteisyyttä väyläverkoston kunnossapitoon ja kehittämiseen – ja niiden rahoitukseen. Muuttunut maailmantilanne ja kohonneet kustannukset ovat kuitenkin rapauttaneet paitsi väylien kuntoa myös mahdollisuutta kehittää väyläverkostoa suunnitellulla tavalla.

Ja kovin paljon parempaa ei ole luvassa. Vaalikevääseen valmistautuvilla puolueilla ja poliitikoilla on juuri nyt runsaasti rahoitettavia asioita: kansalaisten pilviin kohonneita sähkölaskuja pitää helpottaa, puolustusvalmiutta kehittää, sote-rahoitusta lisätä, kohonneita lainakorkoja maksaa. Lista on pitkä ja kallis. Väylien kannalta ikävää on, että niiden rahoituksesta perinteisesti tingitään eikä toisaalta toistaiseksi ole tarvetta suhdannepoliittisille työllistäville infrahankkeille, kun työllisyysaste on korkealla.

Muuttunut maailmanpoliittinen tilanne tuo kuitenkin nyt uuden kulman väyläverkoston kuntoon ja kehittämiseen. Suomen huoltovarmuus vaatii toimivia yhteyksiä kaikilla tasoilla maan sisällä ja ennen kaikkea länteen, ja kuten viime kuukaudet ovat osoittaneet, dramaattisiakin tilanteita voi tulla eteen hetkessä.

Elinkeinoelämä ja rakentajat ovat pitäneet hyvin yllä tietoisuutta väylien tilanteesta ja niiden tarpeista. Muutostilanne vaatii todennäköisesti vielä ydintarpeiden tiivistämistä ja priorisointia: mitä Suomi ehdottomasti nyt vaatii ja mitä voidaan mahdollisesti lykätä.

Keskustelua on jo viritelty olemassa olevan verkoston korjaamisesta sekä kehittämisestä ja toisaalta uusien yhteyksien tarpeellisuudesta. Se pohdinta on todennäköisesti edessä kevään hallitusneuvotteluissa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Väylien merkitys nousi uudelle tasolle”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/