Kokeile kuukausi maksutta

Uusien asuntojen virheet entistä massiivisempia

Vuotavia kattoja, väärin valettuja perustuksia, jätevettä tulvivia wc-pönttöjä. Uusissa asunnoissa on viime aikoina törmätty ongelmiin, jotka tekevät pahimmillaan kodin asumiskelvottomaksi. Espoon rakennusvalvonnan mukaan asunnoissa on ollut virheitä, joita ei ennen osattu edes kuvitella. Esimerkiksi putket on jouduttu uusimaan useammastakin asunnosta ennen kuin asukkaat ovat edes muuttaneet sisään. Eräässä taloyhtiössä jätevedet valuivat suoraan talon alle.

Vuotavia kattoja, väärin valettuja perustuksia, jätevettä tulvivia wc-pönttöjä. Uusissa asunnoissa on viime aikoina törmätty ongelmiin, jotka tekevät pahimmillaan kodin asumiskelvottomaksi. Espoon rakennusvalvonnan mukaan asunnoissa on ollut virheitä, joita ei ennen osattu edes kuvitella. Esimerkiksi putket on jouduttu uusimaan useammastakin asunnosta ennen kuin asukkaat ovat edes muuttaneet sisään. Eräässä taloyhtiössä jätevedet valuivat suoraan talon alle.

Suomen Kuluttajaliitto neuvoo vuosittain puhelimessa tuhansia kuluttajia, joista valtaosalla on ongelmia asunnon kanssa. Johtava lakimies Tuula Sario Kuluttajaliitosta kertoo pettymyksiä syntyvän erityisen usein silloin, kun kohde on ostettu jo ennen sen valmistumista.

-Mainoksen perusteella ostettaessa ihmisille myydään mielikuvia, jotka eivät toteudu. Pieleen menon mahdollisuuksia on vähemmän, kun asunto on nähty ja virheet voidaan ottaa huomioon jo kauppahinnassa, hän sanoo.

Keittiön kaapit voi vaihtaa, taloyhtiötä ei

Uutuuttaan kiiltävä asunto voi hämätä ostajaa kiinnittämään huomiota pintapuolisiin seikkoihin ja unohtamaan tärkeät, tylsiltä tuntuvat asiat.

-On hyvin inhimillistä kiinnittää huomiota siihen, että vau, ihanat keittiön kaapit tai ihana maisema. Keittiön kaappien vaihtaminen on kuitenkin nappikauppaa isoihin ongelmiin verrattuna, Sario sanoo.

Sario neuvoo tarkistamaan ainakin taloyhtiön taloudellisen tilan, kosteat tilat ja sen, omistaako rakennusyhtiö valtaosan huoneistosta, jolloin ostaja on yhtiössä heikoilla.

Jos virheitä ilmenee, ostajalla on oikeus vaatia korvauksia tai jopa kaupan purkua. Sarion mukaan on kuitenkin tavallista, että rakennusfirma pyrkii hiljentämään valitukset lakimiesjoukon voimin tai tarjoaa vahinkoihin nähden liian pieniä korvauksia.

Kuluttajaliitto neuvoo yleensä viallisen asunnon ostaneita sovittelemaan asian rakennusyhtiön kanssa tai ottamaan yhteyttä Kuluttajariitalautakuntaan. Osa kiistoista ratkotaan suoraan oikeudessa.

Kuluttajariitalautakunta antaa ilmaiseksi suosituksen siitä, miten riita pitäisi ratkaista. Päätöksiä totellaan noin 80 prosentissa tapauksista.

Viimeisimmän viiden vuoden aikana lautakunta on ratkaissut lähes kahdeksansataa uusiin asuntoihin liittyvää valitusta. Suurista rakennusyhtiöistä Skanska, NCC ja YIT ovat olleet lautakunnan syynissä useita kymmeniä kertoja.

Nopeasti ja halvalla

Rakennepäällikkö Kari Pajanne Espoon rakennusvalvonnasta katsoo, että virheiden pahenemisen taustalla on kiire ja urakoiden siirtyminen mahdollisimman halvalla saataville alihankkijoille.

-Vielä 10-15 vuotta sitten isot rakennusyhtiöt toimivat omilla miehillä ja mestarit tiesivät rakennuksilla, mitä kukakin osaa. Nyt väkeä on samalla työmaalla monesta paikasta ja aikatauluja nopeutettu niin, ettei suunnittelu pysy perässä, sanoo Pajanne.

Pajanteen mukaan rakennusyhtiöt tietävät tilanteen, mutta paine tehdä voittoa tekee sen muuttamisen vaikeaksi.

Pääkaupunkiseudun rakennusvalvojat ovat suunnitelleet avuksi uutta järjestelmää, jossa ennen urakan alkua vaaditaan kartoitus työmaan organisaatiosta ja riskeistä.

Rakennuttajalta odotetaan selvitystä esimerkiksi siitä, miten rakentajien mahdollinen kokemattomuus ja kielimuurit otetaan työmaalla huomioon.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Uusien asuntojen virheet entistä massiivisempia”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat